Development and features Chinese traditional vocal school

Authors

  • Yanzhu Jiang Russian State Pedagogical University. Herzen A.I.

DOI:

https://doi.org/10.25726/m1570-2608-2596-t

Keywords:

musical education, vocal, Chinese school, PRC

Abstract

Vocal education in China originated in the late 19th and early 20th centuries. In the first half of the 20th century, this area received a lot of useful practice, but there were also some deviations that had a profound effect on the research process in this area in the second half of the 20th century. The purpose of this article is to comprehensively understand the context and development paths of modern Chinese vocal education and study its features throughout the development path. Secondly, this is a large-scale creation of a music department in a regular college, which is also a decisive factor in improving the quality and quantity of vocal teaching in the country. In addition to music colleges, among ordinary colleges and universities in various provinces, cities and autonomous regions throughout the country, music departments and vocal music courses have been established in many schools, which have brought a large number of vocal talents to the society. The development of Chinese vocal music flourished in the 1990s. Looking back at the history of the development of Chinese vocal music education over the 17 years from the early days of the founding of New China to 1949-1966, one can see that since the 1950s, Chinese vocal music education has undergone tremendous changes.

References

Артемьева А.В., Дорлиак К.Н. В классе: Обобщение вокально-педагогического процесса. М.: Музыка, 1969. 342 с.

Аспелунд Д.Л. Развитие певца и его голоса. Учебное пособие 5 изд., стер. СПб.: Лань, Планета музыки, 2020. 180 с.

Багадуров В.А. Очерки по истории вокальной методики. М.: Музгиз, 1956. Т. 2. 268 с.

Багадуров В.А. Очерки по истории вокальной педагогики. М.: Муз. сектор, 1929. 250 с.

Барсова Л.Г. Из истории петербургской вокальной школы. Эверарди, Габель, Томарс, Ирецкая. СПб.: Петровский фонд, 1999. 106 с.

Ван Б, Цзен Мин, Чжун Го, Цзяою Ши. История образования Китая // Пекин: Издательство Пекинского педагогического университета, 1994. С. 46.

Ван В. Факторы современных техник в фортепианном сопровождении китайских художественных песен в первой половине 20-го века // Журнал Уханьской консерватории музыки, 2006, С.48-54.

Ван Ш. Жанры камерно-вокальной лирики европейского типа в китайской музыке 1920-1940 гг. // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2 (1). URL: http://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=20743 (дата обращения: 17.10.2018).

Вэй Я. Происхождение современной национальной вокальной музыки в нашей стране - обзор развития китайской национальной вокальной музыки в середине 20-го века // Китайская музыка,2017, С. 195-199.

Сяо С. От класса пения к классу вокала. Создание дисциплин вокальной музыки в китайских колледжах и университетах в начале 20-го века // Китайская музыка, 2018, С.162-166.

Published

2022-12-15

How to Cite

1.
Цзян Я. Development and features Chinese traditional vocal school. УО [Internet]. 2022Dec.15 [cited 2024Jul.3];12(12):45-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/707