Technologies of textbook expertise: problems requiring solutions for the system of secondary vocational education
DOI:
https://doi.org/10.25726/v9209-8279-7643-eKeywords:
procedure; problems; secondary vocational education; technology; textbook; expertise.Abstract
The current socio-economic development of the state dictates high quality requirements for the education system in general and for the system of secondary vocational education in particular. The issue of developing high-quality educational and methodological support for the system of secondary vocational education and its adequate assessment is of key importance for the training of competent specialists. Due to the lack of a system of examination of textbooks in secondary vocational education in the Russian Federation, the formation of such a system is relevant. The purpose of the article is to describe the existing problems in the field of technology of examination of textbooks for the system of secondary vocational education that require solutions, and possible ways to improve the quality and objectivity of the examination. Research methods: analysis, synthesis, systematization, generalization. According to the results of the study, the technology of examination of textbooks for the system of secondary vocational education, ways to improve its quality and objectivity, and recommendations for improving the technology of examination of educational publications, which in the future will become a tool for improving the quality of methodological support for the system of secondary vocational education, and in general will contribute to improving the quality of the system of vocational education
References
Барышникова Ю.Е. Современные требования к учебнику как к основному средству обучения: учимся проводить экспертизу // Сибирский учитель. 2015. №2(99). С. 71-73.
Власюк И.В., Зайцева Н.Н. Экспертиза учебно-методического обеспечения основных профессиональных образовательных программ системы среднего профессионального образования // Известия ВГПУ. 2018. №1(124). С. 13-18.
Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования»: утверждена постановлением Правительства Российской Федерации от 26 декабря 2017 г. №1642 // Министерство просвещения Российской Федерации. https://docs.edu.gov.ru/ document/3a928e13b4d292f8f71513a2c02086a3/download/1337/ (дата обращения: 01.04.2021).
Жадраева Л.У. Оценка качества учебников и учебно-методического комплекса // Известия ВУЗов (Кыргызстан). 2012. №8. С. 190-191.
Журавлева О.Н. Гуманитарная модель современного учебника: проектирование и экспертиза содержания. СПб.: Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования, 2009. 174 с.
Комментарий к федеральному закону от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» / С.В. Барабанова, Ч.В. Пешкова, И.В. Баранов, А.В. Менкенов, А.Х. Селезнева, Н.Ю. Чернусь, М.А. Беляев, М.Ю. Зенков, С.А. Котухов // Информационно-правовой портал «Гарант». https://kommentarii.org/2020/kom_obrazovanii/ (дата обращения: 01.03.2021).
Минпросвещения: Учебники для колледжей будут проходить госэкспертизу // Российская газета. 01.03.2021. https://rg.ru/2021/03/01/minprosveshcheniia-uchebniki-dlia-kolledzhej-budut-prohodit-gosekspertizu.html (дата обращения: 01.04.2021).
Михеева С.А. Система формализованных критериев оценки школьного учебника // Вопросы образования. 2015. №4. С. 147-183.
О приказах Минобрнауки России: письмо Министерства образования и науки Российской Федерации №АК-2692/05 от 16.09.2015 г. // Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. http://fgosvo.ru/news/6/1322 (дата обращения: 30.03.2021).
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).
Пархоменко Н. Школа экспертов учебников: перспективы становления // Проблеми сучасного підручника. 2019. №22. С. 201-212.
Прохорова О.Ю. Принципы формирования комплекса учебных изданий для среднего профессионального образования: дис. … канд. филол. наук: 05.25.03. М., 2006. 174 с.
Реморенко И. Экспертиза учебных изданий // Народное образование. 2008. №1(1374). С. 12-14.
Учебники: проблема качества // Комитет Государственной Думы по образованию и науке. http://www.komitet8.km.duma.gov.ru/Publikacii/item/16370952/ (дата обращения: 01.04.2021).
Экспертиза учебников: проблема, требующая решения / Г.А. Шипарева, Р.Б. Хачатурян, Е.И. Чуднова, Л.Г. Шмелева, М.В. Аврамчикова, И.В. Чудинова // Химия в школе. 2019. №5. С. 52-55.