Technologies of textbook expertise: problems requiring solutions for the system of secondary vocational education

Authors

  • Marina S. Frolko Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism
  • Tatyana N. Tretyakova South Ural State University
  • Natalia L. Tkachenko Moscow State University of Sports and Tourism
  • Olga V. Pasko Moscow State University of Sports and Tourism
  • Elvira L. Vandanova Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Tatyana V. Levchenkova Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.25726/v9209-8279-7643-e

Keywords:

procedure; problems; secondary vocational education; technology; textbook; expertise.

Abstract

The current socio-economic development of the state dictates high quality requirements for the education system in general and for the system of secondary vocational education in particular. The issue of developing high-quality educational and methodological support for the system of secondary vocational education and its adequate assessment is of key importance for the training of competent specialists. Due to the lack of a system of examination of textbooks in secondary vocational education in the Russian Federation, the formation of such a system is relevant. The purpose of the article is to describe the existing problems in the field of technology of examination of textbooks for the system of secondary vocational education that require solutions, and possible ways to improve the quality and objectivity of the examination. Research methods: analysis, synthesis, systematization, generalization. According to the results of the study, the technology of examination of textbooks for the system of secondary vocational education, ways to improve its quality and objectivity, and recommendations for improving the technology of examination of educational publications, which in the future will become a tool for improving the quality of methodological support for the system of secondary vocational education, and in general will contribute to improving the quality of the system of vocational education

Author Biographies

Marina S. Frolko, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Management and Economics of the Sports Industry named after V. V. Kuzin

Tatyana N. Tretyakova, South Ural State University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Tourism and Socio-Cultural Services

Natalia L. Tkachenko, Moscow State University of Sports and Tourism

Candidate of Pedagogical Sciences, Vice-rector

Olga V. Pasko, Moscow State University of Sports and Tourism

Doctor of Technical Sciences, Professor of the Department of Hotel and Restaurant Business

Elvira L. Vandanova, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor, Leading Researcher at the Research Center for Strategy

Tatyana V. Levchenkova, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Pedagogy

References

Барышникова Ю.Е. Современные требования к учебнику как к основному средству обучения: учимся проводить экспертизу // Сибирский учитель. 2015. №2(99). С. 71-73.

Власюк И.В., Зайцева Н.Н. Экспертиза учебно-методического обеспечения основных профессиональных образовательных программ системы среднего профессионального образования // Известия ВГПУ. 2018. №1(124). С. 13-18.

Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования»: утверждена постановлением Правительства Российской Федерации от 26 декабря 2017 г. №1642 // Министерство просвещения Российской Федерации. https://docs.edu.gov.ru/ document/3a928e13b4d292f8f71513a2c02086a3/download/1337/ (дата обращения: 01.04.2021).

Жадраева Л.У. Оценка качества учебников и учебно-методического комплекса // Известия ВУЗов (Кыргызстан). 2012. №8. С. 190-191.

Журавлева О.Н. Гуманитарная модель современного учебника: проектирование и экспертиза содержания. СПб.: Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования, 2009. 174 с.

Комментарий к федеральному закону от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» / С.В. Барабанова, Ч.В. Пешкова, И.В. Баранов, А.В. Менкенов, А.Х. Селезнева, Н.Ю. Чернусь, М.А. Беляев, М.Ю. Зенков, С.А. Котухов // Информационно-правовой портал «Гарант». https://kommentarii.org/2020/kom_obrazovanii/ (дата обращения: 01.03.2021).

Минпросвещения: Учебники для колледжей будут проходить госэкспертизу // Российская газета. 01.03.2021. https://rg.ru/2021/03/01/minprosveshcheniia-uchebniki-dlia-kolledzhej-budut-prohodit-gosekspertizu.html (дата обращения: 01.04.2021).

Михеева С.А. Система формализованных критериев оценки школьного учебника // Вопросы образования. 2015. №4. С. 147-183.

О приказах Минобрнауки России: письмо Министерства образования и науки Российской Федерации №АК-2692/05 от 16.09.2015 г. // Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. http://fgosvo.ru/news/6/1322 (дата обращения: 30.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).

Пархоменко Н. Школа экспертов учебников: перспективы становления // Проблеми сучасного підручника. 2019. №22. С. 201-212.

Прохорова О.Ю. Принципы формирования комплекса учебных изданий для среднего профессионального образования: дис. … канд. филол. наук: 05.25.03. М., 2006. 174 с.

Реморенко И. Экспертиза учебных изданий // Народное образование. 2008. №1(1374). С. 12-14.

Учебники: проблема качества // Комитет Государственной Думы по образованию и науке. http://www.komitet8.km.duma.gov.ru/Publikacii/item/16370952/ (дата обращения: 01.04.2021).

Экспертиза учебников: проблема, требующая решения / Г.А. Шипарева, Р.Б. Хачатурян, Е.И. Чуднова, Л.Г. Шмелева, М.В. Аврамчикова, И.В. Чудинова // Химия в школе. 2019. №5. С. 52-55.

Published

2021-04-22

How to Cite

1.
Фролко М, Третьякова Т, Ткаченко Н, Пасько О, Ванданова Э, Левченкова Т. Technologies of textbook expertise: problems requiring solutions for the system of secondary vocational education. УО [Internet]. 2021Apr.22 [cited 2024Jun.30];11(2):300-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/64