Experience in implementing network interaction in the context of additional environmental education for sustainable development
DOI:
https://doi.org/10.25726/u2716-6103-1812-pKeywords:
sustainable development, additional environmental education, practical orientation of research activities, networking.Abstract
The article deals with the experience of organizing network interaction in additional environmental education of students for sustainable development on the example of natural science, ecological and biological, tourist and local history activities. The article shows the place and role of additional education in the priorities of the country's development and in the formation of a child's personality that meets the requirements of the goals for sustainable development. The basis of network interaction is social partnership, one of the effective mechanisms of the educational process, which increases educational results, general cultural, personal development of both students and teachers. The forms and methods of implementing network interaction and the most significant results achieved are discussed. The experience gained by the authors in organizing network interaction allows us to effectively influence all areas of the individual, create conditions for the formation of an ecological culture of students, the education of an active, successful, modern personality, able to be responsible for the decisions made and ready for professional activity in the chosen field. In the conditions of the modern educational space, the mechanism of network interaction allows the most effective organization of additional environmental education based on knowledge and respect for the traditions of their ancestors, preserving the natural and cultural and historical heritage of their region, corresponding to the ideas of sustainable development.
References
Авданин В. О., Калашникова О. А. Методические рекомендации для учителей по вовлечению учащихся в массовую орнитологию. М., 2007. 24 с.
Алексеев С.В. Инновационные педагогические стратегии становления образования для устойчивого развития // Перспективы развития системы непрерывного экологического образования: Материалы международного научно-методического семинара 5-9 ноября 2013 г. СПб.: Кримас+, 2013. С. 8-15.
Асташина Н.И. Организация и использование экологических троп в условиях перехода на новые образовательные стандарты// Биология в школе. 2015. № 5. С. 48-51
Асташина Н.И. Организация социального партнерства как ресурс формирования экологической культуры // Орфановские чтения – 2019. Сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции (19 декабря 2019 г.). Мининский университет. 2020. С. 132-136.
Асташина Н.И., Асташин А.Е. Использование региональной Красной книги для формирования экологической компетентности // Биология в школе. 2019. № 4. С. 50-55.
Асташина Н.И., Камерилова Г.С. Научно-исследовательская экологическая деятельность в свете современных требований университетского образования // Балтийский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 1 (18). С. 107-110.
Асташина Н.И., Камерилова Г.С., Рекреационное природопользование: перспективы использования экологических троп для формирования исследовательской компетентности //Балтийский гуманитарный журнал. 2016. Т. 5. № 2(15). – С.115-119.
Бакка С.В., Киселева Н.Ю. Ведение Красной книги Нижегородской области: успехи, проблемы, перспективы //Вестник Мининского университета. 2015. № 3. https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/88 (дата обращения: 20.12.2020).
Габдулина Г. А. Организация этно-экологических исследований в кружковом объединении «Мой край родной» // Исследователь/Researcher. 2020. №2 (30). С. 167-171.
Гальченко А.С. Особенности мотивационной структуры гражданской активности подростков с разным статусом гражданской идентичности // Вестник Мининского университета. 2019. Том 7, № 3. DOI: 10.26795/2307-1281-2019-7-3-8. https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/1010 (дата обращения: 20.12.2020)
Гримовская Л.М. Развитие познавательных способностей детей в проектной деятельности по экологической тематике // Вестник Мининского университета 2020. №2. https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/1088/781 (дата обращения: 07.12.2020).
Доклад о человеческом развитии в Российской Федерации «Цели устойчивого развития ООН и Россия» (Аналитический центр при правительстве Российской Федерации). 2016. https://ac.gov.ru/files/publication/a/11068.pdf (дата обращения: 20.12.2020)
Доклад о человеческом развитии в Российской Федерации «Экологические приоритеты для России» (Аналитический центр при правительстве Российской Федерации) 2017. https://ac.gov.ru/files/publication/a/15600.pdf (дата обращения: 20.12.2020)
Зубкова О.А. Понятие "экологический практикум" в современном дополнительном образовании детей // Школа будущего.2018. № 4. С. 82-89.
Киселева Н.Ю. Национальные экологические традиции и их изучение. // Вестник AОЭКО. 2000. № 1. С. 28-37.
Киселева Н.Ю. Роль культурно-экологической среды в дополнительном экологическом образовании // Нижегородское образование. 2013. № 4. С. 13-18.
Кондаурова Т.И., Фетисова Н.Е., Веденеев А.М., Зверев А.В. Сетевое взаимодействие образовательных учреждений: практика использования в дополнительном экологическом образовании и воспитании // Известия ВГПУ. 2019. №7 (140). С. 29-33.
Сергеева В.П., Грибкова Г.И., Медведь Э.И. Сетевое взаимодействие в образовании как функция повышения качества подготовки обучающихся // Современные наукоёмкие технологии. 2016. №7 (часть 1). С. 195– 199.
Смирнова О.В., Коршунов М.Ю. Научные аспекты изучения природного и культурного наследия в интересах устойчивого развития // Вестник Мининского университета. 2015. №2. https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/42/43 (дата обращения: 02.12.2020).