A model of the methodology for forming the foundations of multicultural personality of preschool children by means of Chinese children's literature

Authors

  • Irina E. Emelyanova South Ural State University of Humanities and Pedagogy
  • Zhiyuan Hu South Ural State University of Humanities and Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.25726/u0794-4761-3499-f

Keywords:

model of methodology, fundamentals of multicultural personality, preschool children, Chinese children's literature

Abstract

The article states the fact that in modern society, the diversity of cultures is an everyday reality. Today's people live in conditions of multiculturalism, which leads to a constant clash of different views, attitudes, values, behaviors of representatives of different nationalities in the course of intercultural interaction. Modern society cannot exist as a monocultural society. The models of the methodology of forming the foundations of multicultural personality of preschool children by means of Chinese children's literature are presented and described in detail. The theoretical and methodological foundations of the formation of the foundations of multicultural personality of preschool children by means of Chinese children's literature consist of a complex of strategic research directions and a set of certain methodological approaches. That is, studying such a multifaceted topic, the authors relied on approaches reflecting the positions of different scientific schools, therefore, the theoretical and methodological basis of the study is system-activity, environmental, hermeneutic approaches. The system of pedagogical work, built in accordance with the structural and functional model, is effective: older preschool children have achieved a high level of formation of the foundations of a multicultural personality. This allows the authors to assert that the implementation of the process, built in accordance with the developed model of the methodology, allows achieving the stated goal of the study.

References

Дахин А.Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и… неопределенность // Педагогика. 2003. № 4. C. 21–26.

Кудинова Л.С. Основные подходы к феномену «Игра» как средству формирования познавательной активности детей дошкольного возраста // Вестник ТГУ. 2009. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-podhody-k-fenomenu-igra-kak-sredstvu-formirovaniyapoznavatelnoy-aktivnosti-detey-doshkolnogo-vozrasta (дата обращения: 24.10.2022).

Куприна А.И. Мониторинг как средство повышения качества управления образовательным процессом: дис. канд. пед. наук: 13.00.01⁄ А.И. Куприна. Екатеринбург. 1999. -186 с.

Матвеева Д.Г. Языковое образование в условиях поликультурной среды // Вестник БГУ. 2012. №15. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yazykovoe-obrazovanie-v-usloviyah-polikulturnoy-sredy (дата обращения: 24.10.2022).

Писаренко В.И. Особенности моделирования в современной педагогике в контексте междисциплинарного подхода // Педагогика. 2019. №12 (2). С. 127-133.

Прокопьев И.И. Педагогика. Избранные лекции: учебное пособие. В 3 ч. Ч.3. Дидактика // Гродно: ГрГУ. 2000.

Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе: пособие для учителя. // М.: Просвещение. 1988. С. 228.

Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе // М.: Просвещение. 1991. С. 287.

Солодова Е.А. Новые модели в системе образования: Синергетический подход: учебн. пос., предисл. Г.Г. Малинецкого // М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ». 2013. С. 344 и др.

Солодова Е.А., Антонов Ю.П. Математическое моделирование педагогических систем // Математика. Компьютер. Образование: сб.-ник трудов XII Международной конференции; под общ. ред. Г.Ю. Ризниченко. Ижевск. 2005. (Т. 1.) С. 113–121.

Чистякова Н.А. Межкультурное взаимодействие как источник экономического роста // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Том 9. № 5А. С. 98-103.

Published

2022-11-25

How to Cite

1.
Емельянова ИЕ, Ху Ч. A model of the methodology for forming the foundations of multicultural personality of preschool children by means of Chinese children’s literature. УО [Internet]. 2022Nov.25 [cited 2024Jul.3];12(10):66-72. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/626