Pedagogical technologies for the implementation of technosphere safety provisions at enterprises

Authors

  • Marina S. Segal Far Eastern Federal University
  • Anastasia V. Kuts Far Eastern Federal University
  • Vadim S. Firsov Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/y3720-3545-5703-a

Keywords:

technosphere, noosphere, ecology, education, research

Abstract

A conscious perception of the importance of humanistically oriented personal qualities of a person and the corresponding formation of a qualitatively new level of professional competencies of students of pedagogical specialties is possible only if they understand the holistic picture of the world and the cause-and-effect relationships of the development and existence of society. Fragmentary thinking, simplified understanding of man, reproductive education, authoritarian upbringing – these and other problems of the modern educational system testify to its conservatism. Despite the proclaimed slogans about the self-worth of the individual, the importance of maximizing its potential, traditional education remains hostage to the prevailing stereotypes, when knowledge, skills and abilities are formed “massively”, without taking into account the psychophysiological characteristics of a person and the experience of creative activity is more important. Noospheric education is a nature oriented learning and upbringing process that brings pleasure to a person, the desire to actively acquire knowledge, as well as awareness of the need for their own development, which leads to the path of purposeful self-improvement. The main task of education from the point of view of the noospheric concept is the formation of a holistic noospheric consciousness in a person (holistic thinking, ethical bioadaptive method of behavior and ecological worldview).

References

Дмитренко В.П., Мессинева Е.М., Фетисов А.Г. Техносферная безопасность, введение в направление образования: учеб. пособие. М.: ИНФРА-М, 2018. 134 с.

Долинина И.Г. Профессиональная педагогика и образование общества устойчивого развития: методологические основы и программа исследования // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер. № 1. Психологические и педагогические науки. 2020. №2. С. 5-16.

Долинина И.Г., Кушнарева О.В. Модель формирования культуры безопасности жизнедеятельности студентов в политехническом вузе // Фундаментальные исследования. 2015. № 9. С. 19-22.

Долинина И.Г., Кушнарева О.В. Безопасность жизнедеятельности: состояние образовательной среды, формирующей профессиональную культуру обучающихся // Высшее образование сегодня. 2015. №9. С. 83-85.

Леонова Н.А., Каверзнева Т.Т., Ульянов А.И. Междисциплинарная связь курсов физики, безопасности жизнедеятельности и техносферной безопасности // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2014. № 3 (203). С. 161-165.

Литвинов Э.П. Философские основы концепции безопасности // Пространство и Время. 2012. № 1 (7). С. 66-73.

Лустгартен Т.Ю. Формирование специалиста по техносферной безопасности //Научнометодический журнал Костромского государственного университета «Вестник». 2017. № 4. С. 120 - 124.

Метелева А.И., Метелева Т.Ю. Метапредметная проектная деятельность как эффективный способ мотивации познавательного интереса // На путях к новой школе. 2016. № 1. С. 61-62.

Попцов А.Н., Долинина И.Г., Хаматнурова Е.Н. Педагогическая технология формирования компетентности обеспечения техносферной безопасности // KANT. 2019. №3(32). С.107-110.

Рыженко А.А., Топольский Н.Г., Шапошник Д.С. Алгоритмы поддержки управления практико-ориентированной моделью образования профильного обучения // Технологии техносферной безопасности. 2020. Вып. 1 (87). С. 67-82. DOI: 10.25257/TTS.2020.1.87.67-82

Симакова Е.Н. Формирование ноксологической компетентности студентов технического вуза - будущих специалистов в области обеспечения безопасности жизнедеятельности: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.08 / Симакова Елена Николаевна. Шуя, 2010. 25 с.

Published

2022-11-15

How to Cite

1.
Сегал МС, Куц АВ, Фирсов ВС. Pedagogical technologies for the implementation of technosphere safety provisions at enterprises. УО [Internet]. 2022Nov.15 [cited 2024Jul.3];12(9):208-14. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/610