Higher education in the structure of intellectual potential: state and prospects of development

Authors

  • Adelina R. Gilyazetdinova Ufa State Petroleum Technological University
  • Nikolay S. Afanasyev Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/p1565-9845-1888-f

Keywords:

development prospects, higher education, intellectual potential

Abstract

Today, the highly developed countries of the world convincingly demonstrate how important the higher education system is for the implementation of structural transformations and innovative development. Higher education as a phenomenon of socio cultural reality has huge potential opportunities for the preservation and accumulation of knowledge, spiritual values and achievements of national culture, it plays a leading role in the identification of society and is the driving force of economic development of any state. In the conditions of building a knowledge economy, intellectual potential is determined by the level of development of educational and scientific spheres, the state of cultural and spiritual heritage, because it is based on the natural ability to accumulate new knowledge, generate new ideas that become the main source of economic growth. Higher education, which is a basic element of intellectual potential, is responsible for the state of education of society, its ability to develop and self-improvement. Higher education is not only a carrier of intellectual potential, but also a high-performance force in society and requires constant attention from the state and adequate financial support. Researchers of the educational sphere have proved that the ratio of education costs to the economic effect of it is 1:4.

References

Батенева Е.В. Рефлексия как предмет исследования: социально-философский и педагогический аспекты // Философия образования. 2019. № 3. С. 31-45.

Белюченко О.П., Ждамирова И.В., Котова Е.И. Возможности мобильного электронного образования в условиях реализации ФГОС // Проблемы педагогики. 2021. №5 (56). С. 8-10.

Грачева А.П. Формирование адекватного отношения к информации как фактор здоровьесбережения школьников при обучении информатике. // Вестник МГПУ. Серия информатика и информатизация образования. 2006. №2 (7). С. 48-52.

Землянская Е.Н. Образовательные результаты ФГОС НОО и принцип доступности обучения // Гносеологические аспекты образования: междунар. сб. науч. тр., по-свящ. проф. С.П. Баранову / отв. ред. А.Ж. Овчинникова, Л.З. Цветанова-Чуруко-ва. Елец, 2016. С. 23-29.

Марголин А.М., Мельников Р.М. Пути повышения эффективности подготовки аспирантов // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. №12. С. 9-19.

Медведев А.М., Жуланова И.В., Мысина Т.Ю. Педагогическая рефлексия - два контекста: опыт, интраспекция и самосознание или персонализация и деятельность. Часть 1 // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8, № 3. 56 с.

Руднева Т.И. Индивидуальная рефлексия преподавателя вуза - фактор успешногорешения инновационных образовательных задач // Вестник Казанского энергетического университета. 2017. №2 (34). С. 76-81.

Рыбаков Н.В. Современная модель российской аспирантуры: пилотное исследование первого выпуска // Высшее образование в России. 2018. №7. С. 87-96.

Сизикова Т.Э., Волошина Т.В., Повещенко А.Ф. Обзор исследований рефлексии в психологии. Педагогическая рефлексия //Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 3. С. 98-110.

Султанова И.В., Василенко Ю.И. Анализ наиболее распространенных техник по визуализации информации в педагогике и психологии // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61-1. С. 431-435.

Терентьев Е.А., Бедный Б.И. Проблемы и перспективы развития российской аспирантуры: взгляд региональных университетов // Высшее образование в России. 2020. №10. С. 19-25.

Published

2022-11-15

How to Cite

1.
Гилязетдинова АР, Афанасьев НС. Higher education in the structure of intellectual potential: state and prospects of development. УО [Internet]. 2022Nov.15 [cited 2024Jul.3];12(9):144-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/601