STEM education: scientific discourse and educational practices

Authors

  • Milana G. Uspaeva Kadyrov Chechen State University
  • Ahmed M. Gachaev Grozny State Petroleum Technical University named after Academician M.D.Millionshchikova, Academy of Sciences of the Chechen Republic

DOI:

https://doi.org/10.25726/q3562-6842-6568-b

Keywords:

STEM-education, practice, science, research, strategy, vector of development

Abstract

The abbreviation "STEM" (S – science, T – tehnology, E – engineering, M – mathematics) was first proposed by the American bacteriologist R. Colwell. But STEM has been actively used since 2011 on the initiative of biologist Judith Ramali. It is known that at first the abbreviation SMET was used, and then STEM appeared. Judith A. Ramali notes that "STEM education is teaching and learning in the fields of natural sciences, technology, engineering and mathematics." Germany, as the country that first announced the era of the fourth industrial revolution to the world, is doing a lot to implement STEM technologies in educational institutions. Germany has chosen its own acronym for STEM-MINT. Translated means "mathematics, computer science, natural sciences and technology". The national German MINT portal presents strategic vectors of development: digital transformation of schools, digital competencies of young people, MINT for girls, MINT technology. Germany occupies one of the first places in the preparation of STEM graduates. The initiative "MINT Zukunft schaffen" ("creating MINT-the future") is being implemented in the country, within which all indicators related to the implementation of MINT are measured: competencies, the number of graduates of this field, the percentage of women participating in this field, and the like. The experience of introducing STEM technology through an active method of designing technical toys, which is presented in Vietnamese schools, is interesting. The main focus of STEM implementation in Vietnam is the idea of developing active interdisciplinary learning based on the development of technical toys.

References

Арсаханова Г.А Возможности использования антистрессовых технологий в глобализации образования // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 3. С. 39–49. https://doi.org/10.25726/m5593-2545-8348-v

Анисимова Т.И., Шатунова О.В., Сабирова Ф.М. STEAM-образование как инновационная технология для Индустрии 4.0 // Научный диалог. 2018. № 11. С. 322-332. DOI: 10.24224/2227 12952018-11-322-332

Байсаева М.У., Арсамакова М.В., Байсаев З.И. Проблемы формирования и эффективного использования финансовых ресурсов органов местного самоуправления: опыт организаций управления образованием // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 4. С. 265–273. https://doi.org/10.25726/p9648-5309-8680-k

Грустливая А.А., Трегубова Е.С. Методический подход к реализации внеурочной деятельности в рамках технического направления в средней школе // Методист. 2019. № 8. С. 51-56.

Ечмаева Г. А., Малышева Е. Н. Инженерно-техническая STEM-игра «Индустрия 4.0 и освоение ближнего космоса» как средство политехнического воспитания старшеклассников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2019. № 3. С. 6-16. DOI: 10.18384/2310-7219-2019-3-6-16

Конюшенко С.М., Жукова М.С., Мошева Е.А. STEM VS STEAM - образование: изменение понимания того, как учить // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. № 11. С. 99-103.

Мусина Л.М., Салтуганова М.М., Коровникова Л.А., Полшкова В.А. Внедрение STEM образования: зарубежные практики // Вестник ГГНТУ. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2020. Т. 16. С. 64-71.

Нгуен Хоай Нам, Ле Суан Куанг, Нгуен Ван Хиен, Нгуен Ван Биен, Нгуен Тхи Тху Чанг, Тай Хоай Мин, Ле Хай Ми Нган Как меняются субъективные представления педагогов о STEM-образовании //Вопросы образования. 2020. № 2. C. 204-229. DOI: 1017323/18149545-2020-2-204-229

Обухов А.С., Ловягин С.А. Задания для практики STEM-образования: от суммы частных задач и учебных дисциплин к целостному деятельностному междисциплинарному подходу // Исследователь/ Researcher. 2020. № 2 (30). С. 63-80.

Сюй Шихуань, Сунг Чиа-Чи, Шин Хорн-Чжун. Разработка междисциплинарного STEMмодуля для учителей средней школы: поисковое исследование // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 230-251.

Хавенсон Т.Е., Котик Н.В., Королева Д.О. Цифровая технологическая готовность школьных учителей // Мониторинг экономики образования. ВШЭ. 2020. № 8. С. 1-7.

Червонный М.А. Возможности дополнительного физико-математического образования в подготовке в подготовке абитуриентов вузов и будущих педагогов // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 12 (189). С. 169-176. DOI: 10.23951/1609-624X-2017-12-169-176

Шалашова М.М., Махотин Д.А., Шевченко Н.И. Подготовка учителя к реализации ФГОС общего образования: новые модели повышения квалификации педагогов (обучение школьных команд): учебное пособие. М., 2017. 88 с.

Published

2022-11-15

How to Cite

1.
Uspaeva MG, Gachaev AM. STEM education: scientific discourse and educational practices. УО [Internet]. 2022 Nov. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(9):110-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/594