Improving the quality of higher education as a factor in the development and modernization of the content of the educational process

Authors

  • Milana G. Uspaeva Kadyrov Chechen State University
  • Ahmed M. Gachaev Grozny State Petroleum Technical University named after Academician M.D.Millionshchikova Leading Researcher of the Department of Physical, Mathematical and Chemical Sciences, Academy of Sciences of the Chechen Republic

DOI:

https://doi.org/10.25726/o3316-0934-5434-h

Keywords:

quality improvement, higher education, development factor, modernization

Abstract

Today there are changes in the labor market, which require the renewal of an increasing number of professions. This affects the quality of higher education both in foreign countries and in Russia, because there are many higher educational institutions (national, public, private) that primarily care about the number of students, not about quality. Teachers, psychologists and methodologists note that the quality of the educational process is gradually deteriorating. The problem of ensuring the quality of higher education, and therefore the work of higher education institutions, has become relevant in many developed countries in the late twentieth century – early XXI century. Currently, there is a transition from an industrial society to a knowledge society; and this means that there is a transition to mass, and then to general higher education (coverage of over 70% of young people) and the need to train a large number of people with average abilities. In addition, in higher educational institutions, in particular in universities, there are still imperfect academic programs on the basics of sciences, compiled by teachers with different levels of training.

References

Анисимова Т. И., Шатунова О. В., Сабирова Ф. М. STEAM-образование как инновационная технология для Индустрии 4.0 // Научный диалог. 2018. № 11. С. 322-332. DOI: 10.24224/2227-12952018-11-322-332

Арсаханова З.А. Определение возможности регионального развития культурной экономической общности // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 4. С. 114–119. https://doi.org/10.25726/v8341-7427-9969-u

Байсаева М.У., Арсамакова М.В., Байсаев З.И. Проблемы формирования и эффективного использования финансовых ресурсов органов местного самоуправления: опыт организаций управления образованием // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 4. С. 265–273. https://doi.org/10.25726/p9648-5309-8680-k

Грустливая А.А., Трегубова Е.С. Методический подход к реализации внеурочной деятельности в рамках технического направления в средней школе // Методист. 2019. № 8. С. 51-56.

Ечмаева Г. А., Малышева Е. Н. Инженерно-техническая STEM-игра «Индустрия 4.0 и освоение ближнего космоса» как средство политехнического воспитания старшеклассников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2019. № 3. С. 6-16.

Конюшенко С.М., Жукова М.С., Мошева Е.А. STEM VS STEAM - образование: изменение понимания того, как учить // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. С. 99-103.

Мусина Л.М., Салтуганова М.М., Коровникова Л.А., Полшкова В.А. Внедрение STEM образования: зарубежные практики // Вестник ГГНТУ. Гуманитарные и социально экономические науки. 2020. Т. 16. С. 64-71.

Нгуен Хоай Нам, Ле Суан Куанг, Нгуен Ван Хиен, Нгуен Ван Биен, Нгуен Тхи Тху Чанг, Тай Хоай Мин, Ле Хай Ми Нган Как меняются субъективные представления педагогов о STEM-образовании // Вопросы образования. 2020. № 2. C. 204-229. DOI: 1017323/18149545-2020-2-204-229

Обухов А.С., Ловягин С.А. Задания для практики STEM-образования: от суммы частных задач и учебных дисциплин к целостному де-ятельностному междисциплинарному подходу // Исследователь/ Researcher. 2020. № 2 (30). С. 63-80.

Сюй Шихуань, Сунг Чиа-Чи, Шин Хорн-Чжун. Разработка междисциплинарного STEMмодуля для учителей средней школы: поисковое исследование // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 230-251.

Хавенсон Т.Е., Котик Н.В., Королева Д.О. Цифровая технологическая готовность школьных учителей // Мониторинг экономики образования. ВШЭ. 2020. № 8. С. 1-7.

Червонный М. А. Возможности дополнительного физико-математического образования в подготовке в подготовке абитуриентов вузов и будущих педагогов // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 12 (189). С. 169-176. DOI: 10.23951/1609-624X-2017-12-169-176

Шалашова М.М., Махотин Д.А., Шевченко Н.И. Подготовка учителя к реализации ФГОС общего образования: новые модели повышения квалификации педагогов (обучение школьных команд): учебное пособие. М., 2017. 88 с.

Published

2022-11-15

How to Cite

1.
Uspaeva MG, Gachaev AM. Improving the quality of higher education as a factor in the development and modernization of the content of the educational process. УО [Internet]. 2022 Nov. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(9):29-37. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/582