Monitoring of value orientations of youth students as a means of forming a portrait of a modern student of secondary professional education (by the example of the autonomous institution "Surgut polytechnical college")

Authors

  • A.V. Salkov Surgut State University
  • A.K. Shchipanova Surgut State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/h8225-6734-9159-s

Keywords:

value orientations, student, secondary vocational education, portrait of a modern student

Abstract

The article presents an analysis of the results of approbation of the program for monitoring the value orientations of students of the Surgut Polytechnic College. During the implementation of the monitoring program, it was found that the reasons for entering an institution of secondary vocational education differ among students, as well as their interest in mastering a profession or specialty. It was revealed that the most significant instrumental and terminal values differ among students of different courses. Within the framework of this article, an analysis of the results of the study is presented, which shows that the use of a program for monitoring value orientations makes it possible to form a portrait of a modern student of secondary vocational education, as well as to correct educational and educational activities. During the implementation of the monitoring program, factors were identified that negatively affect the formation of students' personal qualities, motivation in learning.

References

Арендачук И.В. Ценностные ориентации молодежи в зависимости от уровня нравственного развития личности // Конфликты в современном мире: международное, государственное и межличностное измерение: материалы V Международной научной конференции. Москва: Изд-во: «Перо", 2019. С. 689-693.

Белов В.Ф. Формирование ценностного отношения к будущей профессии в учреждениях среднего профессионального образования средствами социально-культурной деятельности // Вестник кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 38. С. 193-196.

Бочкарева Т.Н., Литвиненко С.В., Гусева Л.В., Тонких А.П. Оценка формирования профессиональной мотивации студентов среднего профессионального образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 2. С. 8.

Васильева А.А. Подготовка квалифицированных рабочих в современных условиях развития среднего профессионального образования // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2020. № 179. С. 100-109.

Колобкова А.А. Исторический экскурс становления и развития методики преподавания иностранных языков в российских университетах // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 4-1. С. 73-88.

Кудашев А.Р., оленева Е.А. Смысложизненные ориентации в структуре личностного самоопределения студентов-психологов // Вестник ВЭГУ. 2019. № 1. С. 55-60.

Набиулина Н.Г. Формирование духовно-нравственных ценностных ориентаций студентов учебных заведений среднего профессионального образования : диссертация кандидата педагогических наук : 13.00.08 / Н.Г. Набиулина. Уфа, 2020. 181 с.

Published

2022-09-15

How to Cite

1.
Salkov A, Shchipanova A. Monitoring of value orientations of youth students as a means of forming a portrait of a modern student of secondary professional education (by the example of the autonomous institution "Surgut polytechnical college"). УО [Internet]. 2022 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(8):300-17. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/576