Dialogue of Cultures: European classical dance as one of the aspects of musical education of the People's Republic of China
DOI:
https://doi.org/10.25726/j6028-5037-2446-cKeywords:
China, musical education, education, choreography, European classical danceAbstract
The article is devoted to the theoretical analysis of the development of European classical dance in the framework of musical education in general education schools in China. The purpose of the study is to determine the features of intercultural interaction in the system of traditional Chinese and European classical dance. The article provides a comparative analysis of intercultural interaction within the framework of musical education in the system of traditional Chinese and European classical dances in China. The main attention is paid to the identification of common and specific features of the two types of dances, as well as the influence of European culture on the development of musical education in China. The scientific novelty lies in the study of the introduction of European classical dance into the basis of musical education in the framework of secondary schools of the People's Republic of China.
References
Ведерникова М.А. Деятельность отечественных танцовщиков и балетмейстеров эмигрантов первой волны в Китае (на примере творчества В.К. Ижевского) // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2012. № 10. Ч. 2. С. 40-44.
Го, Л. Китайская балетная школа неразрывно связана с русской. https://tvbrics.com/shows/go-ley-kitayskaya-baletnaya-shkola-nerazryvno-svyazana-s-russkoy/
Иванов В.А. Сяо Сухуа: «Становление классического балета в Китае – заслуга русских педагогов». http://samarskieizvestia.ru/document/6765
Китайская Народная Республика в 1950-е годы. Сборник документов: В 2 т. / Под ред. В.С. Мясникова. Т. 2: Друг и союзник нового Китая. Составители: Е.Р. Курапова, В.С. Мясников, А.А. Чернобаев. М.: Памятники исторической мысли, 2010. 526 с.
Никитин В.Ю. Мастерство педагога в современном танце. М.: ГИТИС, 2011. 472 с.
Торгашов В.Н. Теория и история хореографического искусства. Орел: Орловский государственный институт культуры и искусства, 2004. 368 с.
Худеков С.Н. Искусство танца: История. Культура. Ритуал. М.: Эксмо, 2010. 544 с.
Чжан Т. К истокам создания пекинского хореографического училища. Ольга Александровна Ильина // Человек и культура. 2020. № 5. С. 25-35.