The role of student self-government in the innovative management of the university

Authors

  • M.S. Segal Far Eastern Federal University
  • A.V. Kuts Far Eastern Federal University
  • V.S. Firsov Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/l0934-5951-6212-n

Keywords:

university management, self-government, students, research, analysis

Abstract

Student self-government in modern higher educational institutions (universities) has a sufficiently developed structure, multidimensional forms of identification at different levels. Student self-government bodies carry out their activities at the level of a group, faculty, dormitory, campus and higher educational institution. At the same time, there are student scientific societies, scientific circles, interest clubs and other forms of student self-government. To understand the essence of student self-government as an element in the management system of an educational institution, which has its own functions, subjects and tasks and appears as a reliable foundation, a practical basis for the formation of skills of self-organization, self management, and managerial decision-making, it is important to identify the characteristics of individual aspects of student activity as a personal way of meeting needs in accordance with one's own position. In the modern education system, student self-government bodies at the legislative level have a wide range of rights and opportunities to participate in the management of universities, namely: participation in academic councils of the faculty and University, organization and conduct of scientific, cultural, sports, recreational and other events, assistance in the employment of students and the like. At the same time, in coordination with the student self-government bodies, decisions are made on the expulsion, restoration, transfer, settlement of persons studying at a higher educational institution.

References

Авдеева Е.С. Особенности поведения студентов в условиях цифровой экономики и инновационной активности // Вестник Поволжского института управления. 2022. № 3. С. 50-57.

Аджиенко В.Л. Бережливый ВУЗ - инновационная модель управления университетом // Новые технологии. 2021. № 2. С. 111-120.

Ботирова Н.К. Совершенствование информационной образовательной среды для формирования профессиональных навыков обучающихся в системе профессионального образования // Технические науки. 2022. № 2 (95). С. 1-3.

Быкова А.В. Инновации в бизнес-процессах // Россия: тенденции и перспективы развития. 2022. № 1. С. 617-619.

Валиуллина Л.А., Беспалова М.Э., Хадасевич Н.Р. Интеграция принципов бережливого производства и системы менеджмента качества в организации труда учреждений социального обслуживания // Лидерство и менеджмент. 2019. № 2. С. 107-116. doi: 10.18334/eo.9.3.40849

Ефремова П.В. Показатели оценки эффективности развития инновационной деятельности вузов // Вопр. инновац. экономики. 2019. Т. 9. № 3. С. 989-1010.

Колобкова А.А. Исторический экскурс становления и развития методики преподавания иностранных языков в российских университетах // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 4-1. С. 73-88.

Лунев А.Н., Пугачева Н.Б., Терентьева И.В. Методологические основы опытноэкспериментальной работы как компонента исследований проблем профессионального образования // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-2. С. 132.

Немова, О.А., Медведева Т.Ю. Свобода профессионального выбора и профориентация: ренессанс дикого капитализма или шаг вперед? // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. №2 (27). Т.8. С. 172-175.

Пономарев М В., Савельева Л.В. Университетские технопарки: универсальная модель и инструменты проектирования // Архитектура и соврем. информ. технологии. 2021. № 4. С. 377-393.

Соколов А.П. О новой форме развития системы управления организацией при реализации проектов // Экономика и управление: проблемы, решения. 2019. Т. 10. № 3. С. 60-64.

Мохова О.Л., Башеров О.И., Санникова О.А., Терешина В.Ю. Устойчивое развитие вуза в условиях глобализационных процессов // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 232-241. DOI 10.25726/o6761-0763-6252-d.

Шпак Г.Б., Бондаренко Т.Н. Управление современным вузом: проблемы и перспективы развития // Вестник ХГУЭП. 2019. № 3. С.5-11.

Published

2022-10-15

How to Cite

1.
Segal M, Kuts A, Firsov V. The role of student self-government in the innovative management of the university. УО [Internet]. 2022 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(8):153-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/546