The specifics of teaching general education subjects in the context of inclusive education in secondary vocational education

Authors

  • Valeria V. Plotnikova Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism
  • Marina Ts. Tsyrenova Moscow State Pedagogical University
  • Mira V. Dolgasheva I. Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University
  • Nadia G. Yusupova State University of Humanities and Technology
  • Maria A. Kukina College of the Moscow State Institute of International Relations (University) Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
  • Tatyana V. Yarovova Odintsovo Branch of the Moscow State Institute of International Relations (University) Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/x6304-1119-0249-q

Keywords:

inclusive education; applicants with special physical abilities; educational process; types of classes; methods of conducting training sessions

Abstract

The article contains a hypothesis about the importance of introducing inclusive education in educational organizations of secondary vocational education, a list of normative legal documents that regulate the right to education of adolescents with special physical abilities, forms and methods of organizing and implementing an inclusive educational process. The purpose of the article is to study the specifics of teaching general education subjects in the context of inclusive education in the system of secondary vocational education. Research methods: analytical review, comparison, analysis and synthesis, generalization. The study showed that inclusive education in the system of secondary vocational education allows adolescents with disabilities to receive high-quality vocational training, both in general education and professionally oriented disciplines, to get a profession and find a job in organizations of various forms of ownership, to become a full member of society.

Author Biographies

Valeria V. Plotnikova, Russian State University of Physical Culture, Sports, Youth and Tourism

Candidate of Philological Sciences, Head of the Department for Designing Educational Programs and Accounting for the pedagogical load of the Educational and Methodological Department

Marina Ts. Tsyrenova, Moscow State Pedagogical University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Contrastive Linguistics of the Institute of Foreign Languages

Mira V. Dolgasheva, I. Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University

candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Humanities

Nadia G. Yusupova, State University of Humanities and Technology

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor, Rector

Maria A. Kukina, College of the Moscow State Institute of International Relations (University) Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Teacher

Tatyana V. Yarovova, Odintsovo Branch of the Moscow State Institute of International Relations (University) Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Regional Management and National Policy, Deputy Supervisor

References

Зиневич О.В., Дегтярева В.В., Дегтярева Т.Н. Инклюзивное образование в российской высшей школе: современные вызовы // Власть. 2016. Т. 24. №5. С. 61-67.

Карандашев В.Н. Методика преподавания психологии: учебное пособие. СПб.: Питер, 2005. 250 с.

Комментарий к федеральному закону от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» / С.В. Барабанова, Ч.В. Пешкова, И.В. Баранов, А.В. Менкенов, А.Х. Селезнева, Н.Ю. Чернусь, М.А. Беляев, М.Ю. Зенков, С.А. Котухов // Информационно-правовой портал «Гарант». https://kommentarii.org/2020/kom_obrazovanii/ (дата обращения: 01.04.2021).

Конвенция о правах инвалидов: принята резолюцией 61/106 Генеральной Ассамблеи ООН от 13 декабря 2006 года // Организация объединенных наций. http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability (дата обращения: 30.03.2021).

Конституция Российской Федерации // Государственная Дума Федерального Собрания Российской Федерации. http://duma.gov.ru/news/48953/ (дата обращения: 30.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс. http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.04.2021).

Организация и проведение практических занятий // Поволжский государственный университет телекоммуникаций и информатики. https://www.psuti.ru/sites/default/files/field/document/2017/01/rd_pguti_2.33.7-2016_organizaciya_i_provedenie_prakticheskih_zanyatiy._polozhenie.pdf (дата обращения: 30.03.2021).

Осипова А.А. Общая психокоррекция: учебное пособие для студентов высших специальных учебных заведений. М.: Сфера, 2000. 509 с.

Ощехина О.В. Социально-педагогическая подготовка бакалавров по социальной работе: краткий учебный словарь-справочник: ключевые понятия, термины. М.: КНОРУС; Квант Медиа, 2016. 75 с.

Подольская О.А. Инклюзивное образование лиц с ограниченными возможностями здоровья: учебное пособие. М.; Берлин: Директ-Медиа, 2017. 57 с.

Приказ Министерства образования и науки РФ от 14 июня 2013 г. N 464 «Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по образовательным программам среднего профессионального образования» // Российская газета. https://rg.ru/2013/08/07/obr-dok.html (дата обращения: 30.03.2021).

Самсонова И.Г., Алексеева Л.П. Методика проектирования учебного занятия: учебное пособие. Челябинск: Цицеро, 2017. 48 с.

Семинарское занятие в высшей школе // studbooks.net.seminarskoe_zanyatie_vysshey_shkole (дата обращения: 30.03.2021).

Скибицкий Э.Г., Толстова И.Э., Шефель В.Г. Методика профессионального обучения: учебное пособие // Единое окно доступа к образовательным ресурсам. http://window.edu.ru/catalog/pdf2txt/342/63342/33478?p_page=17 (дата обращения: 30.03.2021).

Сутягин А. 15 лучших цитат Альберта Эйнштейна о науке и жизни // Hi-News.ru. https://hi-news.ru/science/15-luchshix-citat-alberta-ejnshtejna-o-nauke-i-zhizni.html (дата обращения: 30.03.2021).

Published

2021-04-22

How to Cite

1.
Плотникова В, Цыренова М, Долгашева М, Юсупова Н, Кукина М, Яровая Т. The specifics of teaching general education subjects in the context of inclusive education in secondary vocational education. УО [Internet]. 2021Apr.22 [cited 2024Jul.3];11(2):197-205. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/53