The use of information technologies in professional activity as a key competence of students of secondary vocational education

Authors

  • Irina A. Arkhipova Independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.25726/n2698-5898-1399-n

Keywords:

digital literacy, information technologies, competencies, distance learning, electronic educational environment

Abstract

The article is devoted to the problems of formation of digital competence of students of secondary vocational education as one of the key general competencies. The theoretical aspects of digital literacy in professional activity are considered, the conditions for the formation of this competence among modern students are revealed, ways and means of solving problems on the formation of general competence related to the use of information technologies in professional activity are determined. The need for digitalization and informatization of the education system is a requirement and conditions of compliance with the modern digital society. The article defines the component of the concept of "digital competence", describes its elements. Information competence in the conditions of modern education occupies one of the leading places in the overall competence of a student of an educational organization and a future professional. Its essence lies in the possession of such skills as electronic document management, the use of computer technology in professional activities. In the last two years, the ability to work remotely has also become necessary. The conditions and factors of the formation of this competence are characterized. Special attention is paid to the information and educational environment of an educational institution, its components as a factor in the successful formation of digital competence of students of secondary vocational education. The possibilities of using the tools of the digital educational environment in the classroom are presented and the aspects of their influence on the effectiveness of educational results are substantiated. The article also presents the conditions for the effective development of students' digital competence in an educational organization. The article identifies the problems associated with the insufficient level of formation of students' digital competence: lack of sufficient material and technical base and high-speed Internet, lack of motivation of the teaching staff, outdated teaching methods, disinterest of the administration of the educational organization and higher authorities, insufficient provision of students to work at home.

References

Афанасьева Е.Г. Формирование общих компетенций у студентов учреждений среднего профессионального образования в процессе воспитательной деятельности // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. №6 (110). С. 40-47.

Бейсенбаева Б.С., Сырлыбаева К.А., Бишаева Г.С., Медетбекова Н.Н. Современные подходы к формированию компетенций студентов для обучения будущего специалиста // Молодой ученый. 2017. №13. С. 517-519.

Ведерникова Л.В., Поворознюк О.А. Профессиональное становление студентов в условиях модернизации педагогического образования // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 6. С. 102-105.

Ефремова Н.Ф. Компетенции в образовании. Формирование и оценивание. М.: Изд-во «Национальное образование», 2015. 416 с.

Жилина Л.В., Головачева О.В. Современная цифровая образовательная среда как ресурс реализации ФГОС // Цифровая образовательная среда: новые компетенции педагога.: Cб. материалов участников конф. СПб.: Из-во «Международные образовательные проекты», 2019. С. 6-8.

Корнеева Л.А. Современная и безопасная цифровая образовательная среда. // Потенциал цифровой трансформации предпринимательства: Материалы международной научнопрактической конференции. Саратов: Общество с ограниченной ответственностью «Институт исследований и развития профессиональных компетенций», 2019. С. 49-51.

Кочнева Е.Н. Профессиональные модули: формирование структуры и содержания // Профессиональное образование и рынок труда. 2014. №6. С. 16-19.

Пискунова Е.В. Определение компетенций в образовательных программах. Pandia.org. Энциклопедия знаний. http:// www.pandia.ru/text/77/192/20521.php

Реестр примерных основных образовательных программ СПО. https://reestrspo.firpo.ru/dashboard

Яркова Т.А., Черкасова И.И. Формирование гибких навыков у студентов в условиях реализации профессионального стандарта педагога // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2. № 4. С. 222-234.

Published

2022-09-15

How to Cite

1.
Архипова ИА. The use of information technologies in professional activity as a key competence of students of secondary vocational education. УО [Internet]. 2022Sep.15 [cited 2024Jul.3];12(7):319-23. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/518

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.