The effectiveness of the formation of information literacy of preschool children in research activities

Authors

  • Zhang Shu South Ural State University of Humanities and Pedagogy
  • Арина Юрьевна Герасимова South Ural State University of Humanities and Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.25726/h6294-6240-3066-w

Keywords:

preschool children, information literacy, research activities, research quests

Abstract

Modern living conditions require competent handling of information sources already from preschool age. It is necessary to teach children to use digital devices without harm to them, to create prerequisites for the future of life. Educational activities with children are most effectively carried out through research methods. The purpose of this study is to develop and test the effectiveness of the author's program and research quests for the formation of information literacy in older children. Methods: modeling (development of information literacy criteria for this study, taking into account existing assessment methods); questioning (children - studying the level of information literacy according to the developed criteria); pedagogical experiment; mathematical processing and interpretation of results. Results: surveys of children show the effectiveness of the author's program and research quests for the formation of information literacy of older children. The use of these tools for research activities has a positive impact on the development of children's knowledge through various digital and non-digital media, which at the present time is one of the most important skills.

References

Батенова Ю.В. Психолого-педагогический анализ факторов формирования информационного пространства современного дошкольника // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 9. С. 141-146.

Гендина Н.И. Информационная подготовка и медиаобразование в России и странах СНГ: Проблемы формирования информационной культуры личности и продвижения идей информационной и медиаграмотности. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2012.

Лау Х. Руководство по информационной грамотности для образования на протяжении всей жизни: научн. ред. перевода А. Федоров. М.: МОО ВПП ЮНЕСКО «Информация для всех», 2007. 45 с.

Солдатова Г.У., Теславская О.И. Особенности использования цифровых технологий в семьях с детьми дошкольного и младшего школьного возраста // Национальный психологический журнал. 2019. Т. 4. № 4(36). С. 12-27.

Тонких А.П. Интернет и его ресурсы для учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2005. № 12. С. 1-5.

Тонких А.П. Российские образовательные интернет-ресурсы для учителей начальной школы // Начальная школа. 2007. № 1. С. 117-124.

Gust von Loh S, Henkel M. Information and media literacy in kindergarten[C] // European conference on information literacy. Springer, Cham, 2014: 253-262.

Stanley D B. Practical Steps to Digital Research: Strategies and Skills For School Libraries [M]. ABC-CLIO, 2018.

Theunert H, Demmler K. Medien entdecken und erproben. Null-bis Sechsjährige in der Medienpädagogik [J]. Medienkinder von Geburt an. Medienerziehung in den ersten sechs Lebensjahren. München, 2007: 91-118.

Published

2022-07-15

How to Cite

1.
Шу Ч, Герасимова АЮ. The effectiveness of the formation of information literacy of preschool children in research activities. УО [Internet]. 2022Jul.15 [cited 2024Jul.3];12(7):146-53. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/500