The development of emotional intelligence in the study of poetry in literature classes

Authors

  • Natalya A. Nakonechnaya Moscow Financial-Industrial University "Synergy"
  • Tatiana G. Demidenko Moscow Financial-Industrial University "Synergy"

DOI:

https://doi.org/10.25726/v4125-1938-9052-w

Keywords:

perception, emotional intelligence, psychology of art, methods of teaching literature, the study of lyrics, techniques for reading a lyrical work, the spiritual sphere of personality, emotional and spiritual development, education of the whole person, the analysis of the lyrical work

Abstract

The article deals with the tasks and possibilities of developing the emotional intelligence of the students. The range of educational tasks that can be solved by studying lyrical works in literature classes is outlined. The effectiveness of work with the poetic text in this direction is substantiated. The methodological possibilities of the literature lesson in awakening "feeling" are considered. The methods of work with the syncretic arts, which help activate the emotional immersion into the educational material, are described. The author tries to discover a new approach to the study of lyrical works, which isn't limited to the formal analysis of the form and content of the work; it allows getting the insight into the author's concept and understanding the work's ideological content, accompanied by active self-knowledge and disclosure of the spiritual and creative potential of the students. The developed tasks and recommendations for working with the text of a lyrical work in the literature lessons will help the teacher-verbalist to build a lesson that will cause a proper emotional response.

References

Айзенк Г.Ю. Интеллект: новый взгляд. М: Вопросы психологии, 1995. 111 с.

Богданова О.Ю. Методика преподавания литературы: Учеб.для студ. пед. вузов / О.Ю. Богданова, С.А. Леонов, В.Ф. Чертов; под ред. О.Ю. Богдановой. 2-е изд., стер. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 400 с.

Выготский Л.С. Педагогическая психология. М.: Педагогика, 1991. 168 с.

Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. М.: АСТ, 2008. 250 с.

Интинтиева А.И. Развитие эмоционального интеллекта на внеурочных занятиях по русскому языку и литературе. Уфа: Общество с ограниченной ответственностью «Агентство международных исследований», 2020. 301 с.

Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте. М.: Смысл, 2004. 175 с.

Миронова К.В. Психолого-дидактическое исследование проблемы восприятия лирической поэзии учащимися подросткового возраста // Теоретическая и экспериментальная психология. 2010. Т. 3. № 2. С. 37-43.

Миронова К.В. Уроки изучения лирики как микроуровень образовательной среды, способствующей раскрытию творческого потенциала подростков // Экопсихологические исследования-6: экология детства и психология устойчивого развития: сборник научных статей, Москва, 17–18 марта 2020 года. М.: Закрытое акционерное общество "Университетская книга", 2020. С. 324-328

Наврузова Е.П. Развитие духовно-эмоционального интеллекта школьников на уроках литературы // Наука и образование сегодня. 2021. № 10(69). С. 58-60.

Саввинова A.M. Л. С. Выготский о восприятии лирики // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. № 76-1. С. 301-305.

Хопренинова В.А. Эстетическое переживание как условие художественного восприятия поэтического текста на уроках литературного чтения в начальной школе // Наука и школа. 2013. № 6. С. 64-68.

Чистякова Н.А. Образ героя-предпринимателя в русской классической литературе как залог социально ответственных принципов современного российского предпринимательства// Управление образованием: теория и практика. 2021. № 1(41). С. 349-356.

Шатохина Г.М. Формирование функционального чтения через развитие эмоционального интеллекта школьников на уроках литературы. Пенза: Наука и просвещение, 2020. 289 с.

Published

2022-06-20

How to Cite

1.
Nakonechnaya NA, Demidenko TG. The development of emotional intelligence in the study of poetry in literature classes. УО [Internet]. 2022 Jun. 20 [cited 2024 Nov. 21];12(7):108-14. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/496