A teacher of linguistic disciplines as a subject of the educational process in higher education
DOI:
https://doi.org/10.25726/i3876-2548-6950-sKeywords:
globalization, export of education, teacher, professional competenciesAbstract
One of the principles of the activity of Lomonosov Moscow State University - the leader in the field of Russian higher education in all general and most subject ratings - is "the preservation of the fundamental nature of classical university education in combination with interdisciplinarity." In accordance with this, in the conditions of the modern educational process, special attention should be paid to the teacher. Being the organizer of the educational process, both in the Russian audience and in a foreign one, the teacher is a key figure responsible for the acquisition of professional competencies by students. Currently, the professional activity of a university teacher takes place in specific socio pedagogical conditions. The system of continuing education contributes to the effective solution of professional tasks, helps to comprehend one's own professional experience in order to revise the direction of one's pedagogical activity in constantly changing social conditions.
References
Василькова Н.Н., Вольская Н.Н. Содержание и роль курса «Риторика» для иностранных студентов в блоке лингвистических дисциплин на факультете журналистики МГУ // Риторика и речекоммуникативные дисциплины в науке и практике современного общества. Сборник материалов XXV Международной научной конференции по риторике (2–4 февраля 2022 г.), Москва, C. 104-110.
Гидденс Э. Ускользающий мир. Как глобализация меняет нашу жизнь. М., 2004.
Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация компетентностного подхода в вузе // Проблемы подготовки учителя для современной российской школы : сборник материалов: Тезисы докладов Всероссийской научно-практической конференции преподавателей педагогических учебных заведений: программы учебных дисциплин, специальных курсов и семинаров для студентов педагогических вузов и колледжей, обеспечивающие подготовку к работе по Образовательной системе "Школа 2100", Москва, 02–03 февраля 2007 года. М.: ООО "Баласс"; Издательский Дом РАО, 2007. С. 36-39.
Интернационализация российских вузов: китайский вектор». https://russiancouncil.ru/activity/publications/internatsionalizatsiya-rossiyskikh
Программа развития Московского университета. http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202106100014?index=2&rangeSize=1
Хеннер Е.К. Профессиональные знания и профессиональные компетенции в высшем образовании // Образование и наука. 2018. № 2. С. 9-31.