Problems of preparation of educational organizations of the system of secondary vocational education for competitions of various directions
DOI:
https://doi.org/10.25726/i9251-7537-2765-wKeywords:
secondary vocational education; professional skills competitions; practice-oriented approach; project activities.Abstract
The article deals with the main problems of preparing educational organizations of secondary vocational education for competitions of various directions. The main purpose of the study is to analyze the problems of preparing general education organizations of secondary vocational education (SPE) for various competitions. In accordance with this goal, the article solves the following tasks aimed at determining the essence of professional skills competitions, considering the directions of the WorldSkills professional skills competition, and also identifies problems of preparing for competitions, taking into account the category of participants (teachers and students), and suggests ways to increase the motivation of teachers and students to participate in competitive events. Within the framework of the study, a hypothesis is determined: it can be assumed that the main problems affecting the preparation of secondary vocational education institutions for competitions are the material and technical support and motivation of teachers and students. The methodological and informational basis of the article is scientific works, periodicals, Internet resources and the regulatory framework. Methods of analysis, synthesis, comparison and generalization of literary sources and Internet resources were used in the study. As a result of the study, the directions of competitions were determined depending on the category of participants, while their main goals and advantages were highlighted, the research hypothesis was confirmed, the components of the problems of preparing secondary vocational education organizations for competitions of various directions were revealed, and the main components of successful participation in competitions were identified – the motivation and desire of students themselves, which arises as a result of a properly organized educational process and constant communication with teachers.
References
Захаров Н.Т., Протодьяконова Г.Ю. Модернизация системы среднего профессионального образования через движение «Молодые профессионалы (WorldSkills Russia)» // Педагогика. Психология. Философия. 2018. №4(12). С. 32-37.
Кокшарова М.Ю. Проведение конкурсов профессионального мастерства с использованием методики WorldSkills на примере педагогических специальностей // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 46. С. 192-201.
О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года: указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. №204 // Информационно-правовой портал «Гарант». URL: https://base.garant.ru/71937200/ (дата обращения: 01.03.2021).
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).
Паспорт федерального проекта «Молодые профессионалы (Повышение конкурентоспособности профессионального образования)»: приложение к протоколу заседания проектного комитета по национальному проекту «Образование» от 07 декабря 2018 г. №3 // АУ «Институт развития образования». https://iro86.ru/images/Documents/ 2019/nac.proekt/Федеральный_проект_Молодые_профессионалы.pdf#1 (дата обращения: 29.03.2021).
Российский союз молодежи. URL: https://ruy.ru/ (дата обращения: 29.03.2021).
Слизкова Е.В., Астаева С.С. Подготовка обучающихся к конкурсам профессионального мастерства как фактор качества образования в СПО // Молодой ученый. 2016. №6.2 (110.2). С. 101-105.
Соловьева С.И. Особенности профессиональных конкурсов в рамках системы профессионального образования // Наука и образование: новое время. 2019. №1. https://articulus-info.ru/wp-content/uploads/2019/02/1_2019o_Solovyeva.pdf (дата обращения: 29.03.2021).
Толковый словарь Ожегова онлайн. https://slovarozhegova.ru/ word.php?wordid=11701 (дата обращения: 29.03.2021).
Холод Н.И. Конкурсы и олимпиады как средство формирования творческой культуры студентов во внеаудиторной деятельности по иностранному языку в вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. №1(166). С. 115-118.
WorldSkills. https://worldskills.ru/o-nas/dvizhenie-worldskills/ (дата обращения: 29.03.2021).