Principles of pedagogical design of a safe educational landscape

Authors

  • Timur I. Daudov Astrakhan State University name of V.N. Tatishcheva

DOI:

https://doi.org/10.25726/v2993-8670-1828-y

Keywords:

principles, pedagogical design, educational landscape, principles of pedagogical design, safety of educational landscape

Abstract

The article is devoted to one of the most important, one might say global problems – the problem of educational security. Within the framework of the study, the authors, based on the study of the phenomenon of security of the educational landscape in domestic and foreign studies, reveal such concepts as "pedagogical design", "educational security"; based on the analysis of a document aimed at regulatory regulation in the field of education - the Federal State Educational Standard of Basic General Education, approved on 31.05.2021; they offer their vision of the principles of pedagogical design of a safe educational landscape. All of the above is numerical and determined the goals and objectives of the scientific article. The article may be useful for researchers involved in the design of a safe educational, socio-cultural space; and the principles proposed by the authors: consistency and goal-setting; targeting; aestheticization and accessibility of the educational environment by means of pedagogical design and the constructing principle will increase the effectiveness; and productivity of pedagogical design of the educational landscape as a whole.

References

Герасимов Г.И. Образовательный ландшафт познавательно-развивающей парадигмы // Социально-гуманитарные знания. 2014. №12.

Грецова А.П. Развитие познавательных способностей старшеклассников средствами педагогического дизайна: дисс. ... к. пед. н. Саратов, 2016. 194 с.

Демидова И.А. Педагогический дизайн и его средства: теоретический анализ и опыт применения в педагогической практике // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. №4. С. 25-32

Клепикова А.Г. Подготовка будущего учителя к использованию педагогического дизайна в профессиональной деятельности: автореф. дисс. ... к. пед. н. Белгород, 2009. 24 с.

Ковалев Д.А. Педагогический дизайн: сущность и принципы // Опыт использования сетевых информационных технологий и систем в образовательной и научно-методической работе: сб. науч. тр. СПб.: СПбГУ ИТМО, 2007. С. 133-137.

Котова Н.С., Есенская Т.В. Образовательная безопасность как базовый компонент системы национальной безопасности России // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2015. №3.

Краснянский М.Н., Радченко И.М. Основы педагогического дизайна и создания мультимедийных обучающих аудио/видео материалов. Тамбов: ТГТУ; Педагогический интернет-клуб, 2006. 56 с.

Кречетников К.Г. Педагогический дизайн и его значение для развития информационных образовательных технологий [Электронный ресурс]. URL: http://ito.edu.ru/2005/Troitsk/2/2-0-9.html

Мельников В.А., Синицина И.А., Синицын И.А. Концептуальные основы педагогического дизайна: фрактально-резонансный подход // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. №2 (24). С. 118-124.

Мельников В.А., Синицина И.А., Синицын И.А. Концептуальные основы педагогического дизайна: фрактально-резонансный подход // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. №2 (24). С. 118-124.

Михайлов В.Ю. Алгоритмы проектирования языковых курсов и педагогического дизайна как основа проектирования массовых открытых онлайн курсов // Universum: психология и образование : электрон. научн. журн. 2019. № 2 (56).

Патаракин Е.Д. Педагогический дизайн социальной сети Scratch // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2013. № 2. C. 505-528.

Райсханова Г.С., Досмагамбетова С.С. Педагогический дизайн об-разовательных ресурсов по химии в рамках обновления содержания школьного образования // Достижения молодых ученых: химические науки: тезисы III Всероссийской молодежной конференции (г. Уфа, 16-19 мая 2018 г.) / отв. ред. Р. М. Ахметханов. Уфа: РИЦ БашГУ, 2018. С. 46-49.

Такушевич И.А. Исследование педагогического дизайна в синхронии и диахронии // Человек и образование № 2 (43) 2015. С. 95-99

Уваров А.Ю. Педагогический дизайн // Информатика. 2003. № 3. С. 1-32.

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования, утвержденный Приказом №287 от 31 мая 2021 года

Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W. Principles of Instructional Design. N.Y.: Harcourt Brace Jovanovich College, 1992. 365 p

Gagne, R., Briggs L., Wager W. Principles of Instructional Design, 1992. 392 p.

Merrill M.D., Drake L., Lacy, M.J., Pratt, J. Reclaiming instructional design. Educational Technology, 36(5), 5-7. 1966. Retrieved from Режим доступа: http://mdavidmerrill.com/Papers/Reclaiming.PDF.

Reigeluth Сh. Instructional-Design Theories and Models: in IV volumes. N.Y.: Routledge, 1999. Vol. II. A New Paradigm of Instructional Theory. 728 p.

Reiser R.A. A History of Instructional Design and Technology. Part II: A History of Instructional Design // Educational Technology Research and Development. 2001. Vol. 49. No 2. P. 57-67.

Richey R. Theoretical and Conceptual Bases of Instructional Design. N.Y.: Nichols Publishing, 1986. 227 p.

Rowland G. Designing and Instructional Design // Educational Technology Research and Development. 1993. Vol. 41. No 1. P. 79-91.

Smith P. L., Ragan T. J. Instructional Design. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, 2005. 383 p.

Published

2022-06-20

How to Cite

1.
Daudov TI. Principles of pedagogical design of a safe educational landscape. УО [Internet]. 2022 Jun. 20 [cited 2024 Nov. 22];12(6):287-93. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/478