The educational aspect of the formation of professionally significant qualities of future teachers of literature: the essence and key provisions
DOI:
https://doi.org/10.25726/i0913-5060-0277-eKeywords:
educational work, upbringing, educational process, professionally significant qualities, Bachelor of Slavic philologyAbstract
Educational work with students in higher education is an obligatory component of the educational process, as a result of which bachelors of Slavic philology form professionally significant qualities that determine their readiness for pedagogical activity. Based on the analysis of current research on the education of students, the requirements of the Federal State Educational Standard in 3++, the key provisions regarding the content of education in higher education, the current work programs of academic disciplines for the training of future teachers of humanities and taking into account the specifics of the professional and pedagogical training of a verbal teacher in an educational organization of higher education, the article defines the specifics of the main directions educational work of philology students of Donetsk National University: patriotic, civil law, spiritual and moral, valeological, labor, aesthetic, environmental, preventive and student self-government. The article defines the conditions that ensure the formation of professionally significant qualities, skills and abilities of bachelors of Slavic philology in the process of complex implementation of these areas of educational work. The author's approach is to reveal the essence of the key provisions of the educational work of the future teacher of literature in order to form him as a spiritual, moral and professionally mobile personality capable of competition in modern socio-economic conditions.
References
Аширов Д.В., Пастухова Л.С., Турлакова О.Е. Воспитание в высшей школе: поиск современной модели // Ценности и смыслы. 2021. № 2. С. 79-93.
Вороничев О.Е., Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2 (42). С. 123-136.
Гостев А.Н., Семенова В.Г., Серикова В.П. Студенческое самоуправление: исторические традиции // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2015. № 2. С. 113-117.
Гумницкий Г.Н. О понятии духовности // Философия и общество. 2011. № 3. С.21-37.
Еремка Е.В. Реализация целей методической системы валеологической подготовки студентов университета // Дидактика математики: проблемы и исследования: Международ. сборн. науч. работ. 2019. №50. С. 7-13
Ибрагимова Л.А., Салаватова А.М. Этнокультурный компонент в деятельности современных школ региона // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2013. № 4. С. 79-83
Иващенко М.В., Кульчейко О.В., Чередова Е.А. К вопросу о роли ценностей в воспитании // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 277-278.
Каган М.С. Человеческая деятельность. (Опыт системного анализа). М.: Политиздат, 1974. 328 с.
Кант И. О педагогике // Трактаты и письма. М.: Наука, 1980. С. 445-504.
Михалева Г.В. Гражданско-патриотическое воспитание студенческой молодежи на материале отечественного художественного кинематографа // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2021. № 4 (42). С. 105-112.
Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий. М.: Изд. центр ИЭТ, 2013. 268 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений; РАН; Ин-т рус. яз. им. В. В. Виноградова. 4-е изд., доп. М.: Азбуковник, 1999. 944 с.
Педагогический словарь: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В.И. Загвязинский, А.Ф. Закирова, Т.А. Строкова и др.; под ред. В.И. Загвязинского, А.Ф. Закировой. М.: Академия, 2008. 352 с.
Ревизская Ю.А. Принципы обучения и воспитания высшей школы как основа развития гражданской культуры студентов классического университета //Дидактика математики: проблемы и исследования: Международ. сборн. науч. работ. 2019. Вып. 49. С. 19-27.
Скафа Е.И. Какую культуру формировать у студентов классического университета? // Дидактика математики: проблемы и исследования: Международ. сборн. науч. работ. 2019. Вып. 50. С. 24-29.
Скляров Д.А., Скляров А.В., Залиева Н.А. Здоровый образ жизни: критерии и реализация // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2016. № 4. С. 116-121.
Федулов Б.А., Заречнев Д.О. Духовно-нравственные основы воспитания студенческой молодежи в педагогическом процессе // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 2 (93). С. 93-95.
Феоктистова С.В., Васильева Н.Н. Актуализация проблемы развития саногенного потенциала педагогов в условиях цифровизации образования //Современный учитель: профессиональная компетентность социальная значимость: материалы І Междунар. научно-практ. конф. (Донецк, 24 июня 2022 г.) / под общ. ред. С.В. Беспаловой, И.А. Кудрейко; ДонНУ. Донецк: Изд-во ДонНУ, 2022. Т. 2. С. 304-308.
Цвык В.А., Цвык И.В. Нравственное воспитание студенческой молодежи в современном обществе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2021. № 2. С. 340-353.
Чикаева Т.А. Формирование патриотического сознания личности // Манускрипт. 2019. № 3. С. 97-100.