Analysis of external factors affecting the cybersecurity of a higher military educational institution
DOI:
https://doi.org/10.25726/c8003-8216-5580-lKeywords:
factor analysis, military university, cybersecurityAbstract
Now in Russia there is an active introduction of ICT in the educational and scientific activities of higher educational institutions, including military universities (VVUZ). Accordingly, the introduction of ICT in IT is a prerequisite for a large potential for changes in conservative approaches regarding the daily training of military personnel, which is due to its accessibility, mobility and efficiency. In particular, on June 27, 2017, a cyberattack using malicious Petya software took place, which caused disruption of the functioning of state-owned enterprises, institutions, banks and media. Similarly, the COVID–19 pandemic worsened the state of cybersecurity in the state. Thus, universities were forced to switch to distance learning. On the one hand, this accelerated the introduction of ICT, and on the other hand, increased the threat of cyber attacks from intruders, which is published in relevant research by scientists. This is due to the unavailability and lack of practice in universities to ensure the cybersecurity of educational and scientific activities in the conditions of remote work.
References
Ведута Е.Н., Джакубова Т.Н. Big Data и экономическая кибернетика // Государственное управление. Электронный вестник. 2017. № 63. С. 43-66.
Воронов М.П., ЧасовскихВ.П. Blockchain – основные понятия и роль в цифровой экономике // Фундаментальные исследования 2017. № 9. С. 30-35.
Зубарев А.Е. Цифровая экономика как форма проявления закономерностей развития новой экономики // Вестн. ТОГУ 2017. № 4 (47). С. 177-184.
Колесник А.П. Социальные системы в цифровой экономике // Стратегии бизнеса. 2018. № 1 (45). С. 3-11.
Косоруков А.А. Роботизация в контексте цифровой трансформации государственного управления в Российской Федерации // Вопросы политологии. 2019. Т. 9. № 11 (51). С. 2388-2397.
Кузнецова В.П., Бондаренко И.А. Блокчейн как инструмент цифровой экономики в образовании // Journal of Economic Regulation. 2018. T. 9. № 1. С. 102-109.
Купряшин Г.Л., Шрамм А.Е. О проблемах информатизации в бюрократических системах и развитии общегосударственных информационных систем // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. № 80. С. 22-48. URL:
Литвин А.А., Коренев С.В., Князева Е.Г. Современные возможности использования технологии блокчейн в системе образования // Развитие образования. 2020. № 3 (9). С. 107-114.
Просвирина И.И., Тащев А.К. Экономика знаний и современные тенденции использования труда в России //Вестн. Южно-Уральского гос. ун-та. Сер.: Экономика и менеджмент. 2014. Том 8. № 1. С.73-77.
Свон М. Блокчейн: схема новой экономики. М.: Издательство «Олимп-Бизнес», 2017.
Устюжанина Е.В., Сигарев А.В., Шеин Р.А. Цифровая экономика как новая парадигма экономического развития //Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2017. Т. 13, № 10. С. 1788-1804.
Часовских В.П., Лабунец В.Г., Воронов М.П. Технология «Блокчейн» (blockchain) в образовании вузов и цифровой экономике // Эко-потенциал, 2017. № 2 (18). С. 99-105.
Чумаченко Н.Э. Информационная экономика и новая экономика: общее и особенное, понятийный аппарат и содержание // Вестн. Саратовского гос. социально-экономического ун-та. 2014. № 3 (52). С. 35-39.
Шмелькова Л.В. Кадры для цифровой экономики: взгляд в будущее // Дополнительное профессиональное образования в стране и мире. 2016. № 8 (30). С.1-4.