Historical forms of formation of natural science education in higher educational institutions

Authors

  • Tatiana N. Lopatina Stavropol State Pedagogical Institute branch of Essentuki
  • Irina N. Tikhonova Stavropol State Pedagogical Institute branch of Essentuki
  • Galina A. Kurbanova Stavropol State Pedagogical Institute branch of Essentuki

DOI:

https://doi.org/10.25726/x5984-9808-4893-c

Keywords:

Management, region, formation, forms, pedagogy

Abstract

Educational policy is the sphere of relationships between individuals and various social groups in order to use power institutions for the realization of their interests and needs. The key subject of the state educational policy in society is the state, which develops its official, relatively stable course for the development of education. At the regional level, the subject of educational policy is the regional education management structures, whose main task is to improve / optimize the educational infrastructure, ensure its financing and material and technical equipment; development of human educational and scientific potential; ensuring social and financial protection of applicants for education; regulation of the regional labor market-providing the region with qualified specialists and the like. The activities of regional education management structures are aimed at organizing the implementation of regional programs for the development of education. These programs should take into account the strategic directions of development of the region itself. Civil society structures or its representatives with an active socio-political position are involved in the development of regional educational policy and the streamlining of the natural science education system. At the same time, the main task of the natural science education system is the training of qualified personnel for the political sphere (civil servants, politicians, managers, etc.) and the formation of the political elite in the region.

References

Афонина Р.Н. Методические основы построения педагогической системы естественнонаучного образования в гуманитарном вузе // Актуальные проблемы развития вертикальной интеграции системы образования, науки и бизнеса: экономические, правовые и социальные аспекты: материалы III международной научно-практической конференции, Воронеж, 29 мая 2015 года. Воронеж: Воронежский центр научно-технической информации, 2015. С. 177-182.

Сенашенко В.С. Кузнецова В.А., Казарин Л.С. Современная система высшего образования: естественнонаучный подход // Финансовые рынки и банки. 2019. № 2. С. 72-80.

Федорова Ж.В. Ихсанова А.И., Гайнутдинова А.М. Взаимосвязь естественнонаучных и социально-гуманитарных наук в системе российского образования //Аллея науки. 2017. Т. 1. № 15. С. 156-158.

Вуколова Е.Г. Развитие эколого-профессиональной компетентности педагога в системе дополнительного естественнонаучного образования: специальность 13.00.02 "Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням образования)": автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Екатеринбург, 2014. 23 с.

Подготовка студентов к реализации естественнонаучных исследовательских проектов в системе дополнительного образования / М.В. Шептуховский, А.А. Михайлов, Т.В. Бурлакова [и др.] // Пожарная и аварийная безопасность. 2022. № 2(25). С. 72-78.

Криштопа А.Н., Гребенникова В.М. Роль и место естественнонаучного образования в системе профессиональной подготовки специалистов гуманитарного профиля // Образование и общество. 2022. № 2(133). С. 87-94.

Попова Е.Е., Попов А.В., Трунов Н.Н. Организация естественнонаучной подготовки обучающихся в системе дополнительного образования // Наука и Образование. 2021. Т. 4. № 2.

Абыкеева-Султаналиева Т.Б. Философия в системе социально-гуманитарного и естественнонаучного знания и образования в условиях глобализации // Modern Science. 2020. № 1-2. С. 175-179.

Шнель Е.Б., Ядрищева Т.С. Информационные технологии преподавания естественнонаучных дисциплин в системе среднего и высшего профессионального образования // Двадцать пятая международная научно-практическая конференция "наука и образование: отечественный и зарубежный опыт. Педагогика", Белгород, 25 ноября 2019 года. Белгород: ООО ГиК, 2019. С. 113-118.

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Лопатина ТН, Тихонова ИН, Курбанова ГА. Historical forms of formation of natural science education in higher educational institutions. УО [Internet]. 2022Jun.15 [cited 2024Jun.30];12(5):29-37. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/422