Historical and pedagogical development of the education system in the conditions of regionalization

Authors

  • Tatiana N. Lopatina Stavropol State Pedagogical Institute
  • Svetlana M. Burim Interregional Medical College

DOI:

https://doi.org/10.25726/u4943-0504-2463-f

Keywords:

Education, culture, region, development, pedagogy

Abstract

Education is a fundamental phenomenon and process in the life of every person and society. It acts as a specific area of public life, a component of social progress, and always attracts the attention of scientists to the study of its role, significance, influence on the formation and development of a person in the process of purposeful activity of society. The first science in which education becomes the subject of research is pedagogical. In it, education was first identified with the dissemination and assimilation of a certain system of scientific knowledge by a person, later it was considered as a process, a result, a socio-cultural institution, the most general pedagogical concept that means both a social phenomenon and a pedagogical process, as well as the spiritual appearance of a person who develops under the influence of moral and spiritual values. Today, there is no clearly developed unambiguous, consistent, generally accepted interpretation of education in society, the boundaries of its definition are too wide, and each interpretation is correct in its own way and reflects individual sides, facets of the phenomenon of education, which indicates its versatility and multi-aspect. Given the role, significance and functions that education performs in society, in the scientific environment it is often identified with such categories as "education", "upbringing", "socialization", "personality development", which rather indicates that personality development cannot be of the same order, but, on the contrary, should to be considered as an irreversible process of complication of socio-cultural organizations of a person – its ascent from a primitive, simple, chaotic to a high, complex, multifaceted holistically integrated culture, which at the same time is the result of the educational process (achievement of an educational goal).

References

Алексахина В.Г., Игнатова О.В. Участие России в процессах регионализации высшего образования // Вопросы региональной экономики. 2021. № 1(46). С. 215-222.

Болгова Е.В. Регионализация высшего образования: теоретико-методологические подходы // Развитие экономики и менеджмента в современном мире : сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции, Воронеж, 11 декабря 2016 года. Воронеж: Инновационный центр развития образования и науки, 2016. С. 24-27.

Греханкина Л.Ф. Повышение квалификации как фактор регионализации образования // Конференциум АСОУ: сборник научных трудов и материалов научно-практических конференций. 2016. № 3. С. 425-432.

Исаев В.А., Исаева М.В. Глобализация и регионализация образования в условиях информатизации в вузах // Ноосферные исследования. 2021. № 1. С. 58-64.

Коростелева С. Г. Взаимосвязь принципов регионализации образования и народности воспитания в процессе непрерывного образования //Региональная культура как компонент содержания непрерывного образования : Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 70-летию ЛГПУ имени П.П. Семенова-Тян-Шанского, Липецк, 18 апреля 2019 года. Липецк: Липецкий государственный педагогический университет имени П.П. Семенова-Тян-Шанского, 2019. С. 49-52.

Коротков А.М.. Сергеев Н.К. Регионализация как тенденция развития современного российского образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 5(138). С. 4-9.

Кузнецов А.Н. К вопросу о принципах регионализации системы дополнительного педагогического профессионального образования // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2020. № 3(44). С. 89-101.

Лю Ч. Децентрализация управления образованием как фактор регионализации профессионального образования Китая в условиях его реформирования // Инновационные технологии в технике и образовании : IX Международная научно-практическая конференция, Чита, 21–22 декабря 2017 года /Министерство образования и науки Российской Федерации; Забайкальский государственный университет. Чита: Забайкальский государственный университет, 2017. С. 98-107.

Островкин Д.Л., Реньц М.А. Регионализация как основной стратегический ориентир отечественного высшего образования // Вестник педагогических наук. 2022. № 3. С. 237-242.

Сапрыкин В.А., Назаренко А.С. К вопросу о регионализации образования: социологический аспект // Гносеологические аспекты образования: Международный сборник научных трудов, посвящённый памяти профессора С.П. Баранова. Липецк: Липецкий государственный педагогический университет имени П.П. Семенова-Тян-Шанского, 2018. С. 253-256.

Тюличева Л.Д. Процессы регионализации профессионального образования // XVIII Вишняковские чтения. Вузовская наука: условия эффективности социально-экономического и культурного развития региона: материалы международной научной конференции, Бокситогорск, 27 марта 2015 года. Бокситогорск: Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина, 2015. С. 176-178.

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Лопатина ТН, Бурим СМ. Historical and pedagogical development of the education system in the conditions of regionalization. УО [Internet]. 2022Jun.15 [cited 2024Jul.3];12(4):57-64. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/394