Empirical experience on the formation of Russian civic identity among schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.25726/z5081-7553-2462-qKeywords:
civil identity, Russian civil identity, schoolchildren, program, research, componentsAbstract
Based on an empirical analysis of the need for the formation of Russian civic identity among schoolchildren, a program was developed and implemented. The article reflects an empirical analysis of the results of the study of the levels of formation of Russian civic identity among schoolchildren as a result of systematic work with them. The purpose of the study was to determine the effectiveness of the implementation of the program. In accordance with the purpose, the following research objectives were formulated: to consider the features of the program's activities and the results of their implementation; to analyze the levels of formation of all components of the Russian civil identity. As a result of the study, the indicators of the general level of formation of Russian civic identity among schoolchildren are presented.
References
Жилинская М.С., Иванова Е.А. Эмпирическое обоснование необходимости воспитания российской гражданской идентичности у школьников // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 92. С. 90-96.
Жилинская М.С., Иванова Е.А. Социально-педагогическое исследование воспитания российской гражданской идентичности у школьников. М.: НИЦ МИСИ, 2020. С. 632-639.
Жилинская М.С., Иванова Е.А. Пути и способы формирования российской гражданской идентичности у школьников. Саратов. НОО «Цифровая наука»: «Научные междисциплинарные исследования». 2021. С. 319-328.
Муха В.Н., Литовка В.А. Общероссийская идентичность: дискурс элит и массовые представления // Социология. 2021. № 1. С. 32-37.
Рудаков А.Б. Традиционные российские духовно-нравственные ценности в контексте проблематики российской общегражданской идентичности //Культурологический журнал. 2021. № 2 (44). С. 35-40.
Сидорова С.С. Формирование российско-гражданской идентичности у подрастающего поколения в условиях поликультурной образовательной среды. М, 2020. 15 с.