Scientific and methodological substantiation of the concept of sustainable development of quality management systems of higher education
DOI:
https://doi.org/10.25726/v7766-4317-7265-fKeywords:
сoncept of sustainable development, quality management system, higher education, scientific and methodological supportAbstract
The article presents the structure and content of scientific and methodological support for the concept of sustainable development of quality management systems of higher education, including the intended purpose; regulatory support; patterns, principles; conceptual provisions. The purpose is to ensure the trajectory of sustainable development based on interdisciplinary scientific knowledge, patterns and principles. The regularities of the sustainable development of quality management systems of higher education are established on the basis of understanding the general law of development, philosophical laws and the logic of the unity of methodological approaches (system, process, marketing). The conceptual provisions on the sustainable development of the intra-university quality management system are based on the theory of management, marketing, standardization in education, sustainable development, risk and crisis.
References
Алиева Т.С. Словарь синонимов русского языка. М.: ЮНВЕС, 2001. 624 с.
Бекетова Е.Н. Социально-философские основания концепции устойчивого развития в контексте цивилизационного развития // Историческая и социально-образовательная мысль. 2012. № 6. С. 222-225.
Беляева М.А. Риск как предмет научного анализа в педагогике и образовании // Педагогическое образование в России. 2014. №11. С.16-23.
Иванова И.А. Менеджмент: учеб. пособие 2-е изд. М.: РИОР. 2007. 128 с.
Катуржевская О.В. Теория и практика управления качеством образовательного процесса вуза : монография. Армавир: РИО АГПА. 2011. 192 с.
Колобкова А.А., Колобкова А.А. Учебный русско-латинский словарь юридических терминов и крылатых выражений. Ставрополь: Центр научного знания "Логос", 2019. 310 с.
Новиков А.М. Профессиональное образование России: перспективы развития. М.: ИНЦ НПО РАО. 1997. 254 с.
Панасюк В.П. Педагогическая система внутришкольного управления качеством образовательного процесса: дисс. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Санкт Петербург. 1998. 460 с.
Панкрухин А.П. Маркетинг образовательных услуг в высшем и дополнительном образовании: учебное пособие. М.: Интерпракс, 2015. 240 с.
Третьяков П.И. Управление школой по результатам: практика педагогического менеджмента. М.: Новая школа. 1997. 228 с.
Урсул А.Д. На пути к глобальному миру: глобальные процессы и устойчивое развитие // Глобалистика-2020: Глобальные проблемы и будущее человечества : сборник статей Международного научного конгресса. Москва. 2020. С. 76-81.
Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. – 7-е изд. М.: Республика. 2001. 720 с.
Худин А.Н. Управление устойчивым развитием образовательного процесса в университете: Автореф. дисс. ... д-ра пед. наук. / А.Н. Худин. М., 2008. 39 с.
Яковлев Е.В. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. Москва: Гуманитарный изд. центр ВЛАДОС. 2006. 239 с.
Яковлева Н.О. Педагогическое проектирование инновационных образовательных систем. Челябинск: Изд-во Челябинского гуманитарного института. 2008. 279 с.
Brusoni M. The concept of Excellence in higher education // M. Brusoni, R. Damian, J. GriffolSauri, S. Jackson, Komurcugil, M. Malmedy, O. Matveeva, G. Motova, S. Pisarz, P. Pol, A. Rostlund, E. Soboleva, O. Tavares, L. Zobel. ENQA occasional paper. Brussels, Belgium. 2014. 46 p.