Raising patriotic feelings of younger students through extracurricular activities
DOI:
https://doi.org/10.25726/l9256-1601-8590-yKeywords:
patriotism, patriotic education, patriotic feelings, junior schoolchild, extracurricular activities, electiveAbstract
Patriotic education has always been one of the main tasks of the school. It acquires special relevance in modern conditions. Rethinking the leading value orientations in society, the crisis of the family institution, the lack of patriotic feelings among a significant part of the population, especially among young people, the presence of negative manifestations among students in the public life of the country (lack of an optimal civic position, socially approved behavior, as well as participation in socially condemned events and Internet communities) led to the need for an urgent solution at the state level of the problem of patriotic education of students and the search for the most rational ways, means, forms and methods of its optimization. Primary school age is the most sensitive period for patriotic education, since it is at this age that children improve their individual abilities, emotional and moral qualities that affect the severity of their experiences and perception of the world, including the formation of patriotic feelings; a sense of duty, responsibility and attachment to the native home, native places, the desire to preserve and protect their homeland are formed. At the same time, not only academic subjects, but also extracurricular activities have a huge educational potential, since the ways of organizing the educational process in this case can be free: games and competitions, excursions, discussion of current topics, conversations with participants in events, search and research projects, etc. d. The article deals with the problem of raising patriotic feelings of younger schoolchildren in extracurricular activities on the example of the program of the optional course "Where the Motherland Begins".
References
Басюк В.С., Виноградова Н.Ф., Лазебникова А.Ю. Федеральные государственные образовательные стандарты начального и основного образования: характер изменений и проблемы внедрения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1, №4 (77). С. 7–29.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб: Питер, 2008. 400 с.
Вороненко А.Г. Модель школьной системы патриотического воспитания учащихся. Тюмень, ТГПУ, 2005. 135с.
Выготский Л.С. Нравственное воспитание. Педагогическая психология. М: Педагогика, 1991. 480с.
Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. Москва: Просвещение, 2011. 24 с. (Стандарты второго поколения).
Лушников И.Д. Системная методика изучения патриотического воспитания: методические рекомендации; Департамент образования Вологод. обл., Вологод. ин-т развития образования. Вологда: ВИРО, 2014. 64 с.
Михайлова Е.Н. Формирование патриотических чувств у младших школьников в процессе обучения // Современное педагогическое образование. 2018. № 5. С. 271-273.
Немов Р.С. Общая психология. Питер, 2008. 304 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / Российская адемия наук. Институт русского языка им. В.В. Виноградова. 4-е изд., дополненное. М.: ООО «ИТИ Технологии», 2008. 944 с.
Панов В.Г. Российская педагогическая энциклопедия в 2ч. М: Большая российская энциклопедия, 1999. 656 с.
Приказ Министерства просвещения России от 31.05.2021 № 286 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования. https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/
Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 мая 2015 г. N 996-р г. Москва «Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года». https://rg.ru/2015/06/08/vospitanie-dok.html
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Питер, 2002. 720 с.
Рустамова С.У. Гражданско-патриотическое воспитание младших школьников // Педагогическое искусство. 2021. № 1. С. 113-117.
Федеральный закон об образовании в Российской Федерации от 29.12.2012 № 273-ФЗ. Ростов-на-Дону: Легион, 2013. 208 с.
Филина Д.Р. Средства оценивания патриотической воспитанности младших школьников // Вестник магистратуры. 2018. № 8(83). С. 21-23.
Философский энциклопедический словарь онлайн. https://rus-philosophyenc.slovaronline.com/
Формы организации внеурочной деятельности. https://kopilkaurokov.ru/vneurochka/prochee/formy-orghanizatsii-vnieurochnoi-dieiatiel-nosti
Шахбазова М.А. Воспитание подрастающего поколения на героико-патриотическом потенциале российской истории // Вестник социально педагогического института. 2017. № 4(24). С. 64-70.
Юнусова Э.А-Г. Методические особенности воспитания у младших школьников патриотических чувств во внеклассной работе // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-1. С. 323-325.