Organizational and personnel support of competitive events in the system of secondary vocational education
DOI:
https://doi.org/10.25726/o5465-6202-3944-hKeywords:
secondary vocational education; competitive events; organizational support of events; personnel support of eventsAbstract
Competitions of professional skills in the system of secondary vocational education are recognized as an effective tool for improving the quality of educational services through the continuous development of the potential of teachers and masters of industrial training of educational organizations. Conducting competitive events requires some preparation, presented in the form of a set of measures aimed at ensuring an appropriate level of organization and conduct of competitions. The purpose of the article: to highlight the key aspects of organizational and personnel support of competitive events in the system of secondary vocational education. Objectives of the article: to consider the key aspects of organizational and personnel support of competitive events in the system of secondary vocational education, on the basis of which provisions can be developed to ensure the organization and conduct of specific events of appropriate quality. Research methods: description, analysis, synthesis, comparison. The results of the study: the use of organizational and personnel support mechanisms allows to ensure the proper quality of competitive events in the system of secondary vocational education, 3 blocks of measures of organizational support of competitive events in the system of secondary vocational education are identified.
References
Ангеловская С.К. Инновационный потенциал чемпионата профессиональных компетенций WorldSkills // Инновационное развитие профессионального образования. 2014. №2(06). С. 61-64.
Бурьба Е.С., Мазеина Н.А. Методическое сопровождение педагогов и обучающихся Новокузнецкого горнотранспортного колледжа в процессе их подготовки и участия в конкурсах профессионального мастерства (из опыта работы) // ГКПОУ Новокузнецкий горнотранспортный колледж. http://krirpo.ru/resource/ESMK/msd/data/Burba_ES.pdf (дата обращения: 30.03.2021).
Зайко Е.М., Статирова О.И. Конкурсы профессионального мастерства как механизм управления качеством профессионального образования. Опыт Челябинской области // Инновационное развитие профессионального образования. 2015. №2 (08). С. 14-23.
Кокшарова М.Ю. Проведение конкурсов профессионального мастерства с использованием методики WorldSkills на примере педагогических специальностей // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 46. С. 192-201.
Конкурс // economic-definition.com. https://economic-definition.com/Business/Konkurs_Competition__eto.html (дата обращения: 30.03.2021).
Конкурсы для педагогов // Центр организации и проведения Международных и Всероссийских дистанционных мероприятий «Гордость России!». http://gordost-russia.ru/glavnaya-1 (дата обращения: 30.03.2021).
Конкурсы профессионального мастерства: проблемы и опыт решения // Инновационное развитие профессионального образования. 2016. №1(09). С; 87-101.
Малыгина И.О. Значение конкурсов профессионального мастерства в формировании профессиональной компетентности // Образование. Карьера. Общество. 2015. №3(46). С. 92-94.
Методика и организация проведения конкурсов профессионального мастерства // Инфопедия. https://infopedia.su/23x12829.html (дата обращения: 30.03.2021).
Морозова М.В. Организационно-методическое обеспечение конкурсов молодых профессионалов WorldSkills // Инфоурок. https://infourok.ru/organizacionno-metodicheskoe-obespechenie-konkursov-molodih-professionalov-orldskills-2251307.html (дата обращения: 30.03.2021).
О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года: указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. №204 // Информационно-правовой портал «Гарант». https://base.garant.ru/71937200/ (дата обращения: 01.03.2021).
Паспорт федерального проекта «Молодые профессионалы (Повышение конкурентоспособности профессионального образования)»: приложение к протоколу заседания проектного комитета по национальному проекту «Образование» от 07 декабря 2018 г. №3 // АУ «Институт развития образования». https://iro86.ru/images/Documents/ 2019/nac.proekt/Федеральный_проект_Молодые_профессионалы.pdf#1 (дата обращения: 29.03.2021).
Рукшин С.Е. Сравнительные достоинства и недостатки дистанционных и традиционных олимпиад и их влияние на архитектуру автоматизированных систем поддержки дистанционных научных соревнований // ОТО. 2010. №3. С. 347-359.
Сарникова Н.С. Роль конкурсов профессионального мастерства в подготовке квалифицированных специалистов СПО // Профобразование. 2018. http://xn----btb1bbcge2a.xn--p1ai/blog/2018-11-24-1291 (дата обращения: 30.03.2021).
Словарь иностранных слов русского языка // Академик. https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_fwords/20683/%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%9A%D0%A3 %D0%A0%D0%A1 (дата обращения: 30.03.2021).