Formation of new competencies in high school students (grades 9-11) when introducing new technological subjects into the school curriculum, such as, architectural literacy, design, fundamentals of holographic engineering

Authors

  • Natalia A. Bukatina Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation,
  • Ekaterina Yu. Revyakina Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation
  • Dmitry D. Zlobin Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation,
  • Vsevolod K. Gurkov Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation
  • Lukin Giorgio Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/l2896-7739-2410-k

Keywords:

professions of the future; architectural literacy; students; creation of air housing (airship-cities); underwater stations; engineering; holography; design; space research; space equipment.

Abstract

The article discusses the importance of implementation in high school (grades 9-11) such disciplines as: architectural literacy, fundamentals of engineering, computer design (holography), cosmobiology, fundamentals of space design. The authors note that today the world of professions is changing rapidly, the demand for the development of new technologies is growing, and therefore, the emergence of new professions: architect of a smart home, combat medic, designer of underwater stations (housing), designer of air housing (creating airship cities), holographic engineering, as well as professions related to the development of outer space (cosmobiology, planetary guide, guide to space satellites, and so on). Within the framework of this article, a study was conducted where future students of higher educational institutions discussed the issues of synthesizing various professions and identified subjects that, in their opinion, should be studied as part of the school curriculum in separate professionally oriented classes. The study revealed general differences in different types of competencies among schoolchildren, especially when teaching engineering and architectural disciplines. The practical side of the work is the possibility of using the results for specialists of a similar profile and field of research.

Author Biographies

Natalia A. Bukatina, Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation,

teacher of additional education,

Ekaterina Yu. Revyakina, Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation

teacher-speech therapist, special psychologist in the specialty "Speech therapy. Special psychology", tutor,

Dmitry D. Zlobin , Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation,

tutor

Vsevolod K. Gurkov , Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation

tutor

Lukin Giorgio, Secondary School No. 1699 of the Presidential Administration of the Russian Federation

tutor

References

Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании (к освоению компетентностного подхода) // Высшее образование в России. 2006. №11. С.4-1.

Балакирева Э.В. Старшеклассники в поле профессионального выбора: педагогический профиль / под ред. А.П. Тряпицыной. СПб.: КАРО, 2005. 96 с.

Балыхин Г.А. Управление развитием образования: организационно-экономический аспект. М.: ЗАО «Изд-во «Экономика», 2016. 163 с.

Вакулова И.Н. Возрастная динамика профессиональных интересов учащихся старших классов // Вопросы становления профессиональных планов учащихся. Л., 2009. С. 21-34.

Вершков А.С. Развитие персональной ответственности будущего специалиста в условиях образовательной среды вуза: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Курск, 2006. 175 с.

Гончаров М.А. Основы менеджмента в образовании: учебное пособие. М.: КноРус, 2018. 493 с.

Давыдов В.В. Научное обеспечение образования в свете нового педагогического мышления // Сборник научных статей «Новое педагогическое мышление» / под ред. А. В. Петровского. М.: Педагогика, 1989. С. 64-69.

Друкер П. Постэкономическое общество. М., 1993. С. 20.

Есаулов Г.В. Архитектура высоких технологий // Вентиляция. Отопление. Кондиционирование: АВОК. 2007. №7. С. 4-9.

Зеер Э.Ф. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов. 2-е изд., перераб., доп. М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. 336 с.

Коваленко К.М. Востребованность профессии на рынке труда: формирование спроса // Журнал «Science Time». 2014. №9(9). С. 124-127.

Материалы Международной электронной научно-практической конференции «Компетентный выпускник нового времени» [Электронный ресурс] // Институт развития образования Кировской области: [сайт]. URL: http://new-time-ippo.blogspot.com (дата обращения: 01.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон

от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс»: [сайт].

URL: http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).

Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. 5-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2017. 495 с.

Резапкина Г.В. Я и моя профессия: программа профессионального самоопределения для подростков: учебно-методическое пособие для школьных психологов и педагогов. М.: Генезис, 2000. 128 с.

Published

2021-04-02

How to Cite

1.
Bukatina N, Revyakina E, Zlobin D, Gurkov V, Giorgio L. Formation of new competencies in high school students (grades 9-11) when introducing new technological subjects into the school curriculum, such as, architectural literacy, design, fundamentals of holographic engineering. УО [Internet]. 2021 Apr. 2 [cited 2024 Nov. 22];11(1):329-3. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/32