Modern method of diagnostics of interaction of the university complex with the institution of additional education of schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.25726/w9068-9257-8231-eKeywords:
university complex; institution; additional education; interaction; diagnostics; method; model; criterion; level; student.Abstract
The article presents a method for diagnosing the interaction between the university complex and the institution of additional education of schoolchildren, which is part of such a complex. It is known that the university complex is an educational meta-environment that includes educational environments of various types and integrates various levels (stages) of the system of continuing education; such meta-environments often include relatively independent institutions for additional education of children and adolescents. The effectiveness of the functioning of a separate educational environment within the university complex is determined by many factors, primarily its interaction with the socio-pedagogical metasystem. Based on modern models of educational environments, the authors of this article have developed primary models of interaction between the university complex and its components (structures for additional education of children and adolescents), and justified the criteria for this interaction.
References
Абдуразаков М.М. Взаимодействие субъектов образования в информационно-образовательной среде: культура знаний, познания и информационной коммуникации // Педагогика. 2018. №9. С. 39-46.
Афанасьев В.В., Рожков М.И. Математическая модель субъект-субъектных отношений педагогов и детей // Ярославский педагогический вестник. 2018. №5. С. 71-78.
Болдырева Н.В. Анализ и оценка кадрового потенциала организации в современных условиях // Экономика и предпринимательство. 2018. №10(99). С. 808-813.
Воскрекасенко О.А., Дунаева О.В. Взаимодействие семьи и школы как институтов воспитания: моделирование процесса // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. №4 (72). С. 98-103.
Геворкян Е.Н., Савенков А.И. Диверсификация содержания подготовки будущих педагогов // Педагогика. 2019. №4. С. 70-73.
Дьяков И.Г. Щербинина О.С. Организация работы с одаренными школьниками на базе университета // Ярославский педагогический вестник. 2019. №1(106). С. 23-29.
Запалацкая В.С., Сергеева Т.Ф. Организация работы с одаренными детьми и талантливыми студентами в вузе // Педагогика. 2019. Т. 83. №8. С. 79-84.
Игнатович В.К., Курочкина В.Е., Игнатович С.С. Теоретические основания и практика полагания и оценки образовательных результатов в системе дополнительного образования детей // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. №11. С. 53-59.
Кайбияйнен А.А., Овсиенко Л.В. О системе работы с одаренными детьми // Высшее образование в России. 2015. №5. С. 90-96.
Компетентностная модель педагога как инструмент оценки результатов его деятельности / Весманов С.В., Жадько Н.В., Весманов Д.С., Акопян Г.А., Шевченко П.В. // Педагогика. 2018. №1. С. 14-21.
Лялюк А.В., Тучина О.Р. Риски образовательной среды в формировании концепции психолого-педагогической безопасности современного вуза: классификация и подходы к оценке // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7. №3(24). С. 147-151.
Мониторинг качества и эффективности непрерывного профессионального образования / А.И. Черных, Т.Л. Шапошникова, К.В. Хорошун, Д.А. Романов // Краснодар: КубГТУ, 2016. 264 с.
Новгородов П.А. Эффективность деятельности вузов: от мониторинга и рейтингов к оценке интеллектуального капитала // Управленец. 2018. Т. 9. №1. С. 48-55.
Саенко М.Ю. Инновационная деятельность университетов как важнейшее условие модернизации экономики // Теория и практика общественного развития. 2014. №15. С. 109-111.
Шацкая И.В. FMEA-анализ процессов в работе образовательной организации // Экономика и предпринимательство. 2018. №3(92). С. 1028-1031.
Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. 365 с.
Cox A.M. Space and embodiment in informal learning // Higher Education 2018. Vol. 75. №6. Pp. 1077-1090.
Kurti E. Teaching methods and their impact on learning // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2016. №1. Vol. 7. Pp. 489-500.