Formation of principles for the implementation of patriotic formations in the process of teaching history

Authors

  • Natalia A. Mukhinova Kazan State University of Architecture and Civil Engineering

DOI:

https://doi.org/10.25726/b4594-6972-7191-y

Keywords:

education, feelings of patriotism, norms, rules, law

Abstract

The article examines the education of patriotism is an integral part of the educational process. This topic was relevant both during the years of the existence of the Russian Empire, and in the Soviet Union, and it is so now. In the Federal Law "On Education", upbringing is defined as: "activities aimed at personal development, creating conditions for self-determination and socialization of students on the basis of socio-cultural, spiritual and moral values and rules and norms of behavior adopted in Russian society in the interests of a person, family, society and the state, the formation in students of a sense of patriotism, civic consciousness, respect for the memory of the defenders of the Fatherland and the exploits of the Heroes of the Fatherland, law and order, a man of labor and the older generation, mutual respect, respect for the cultural heritage and traditions of the multinational people of the Russian Federation, nature and the surrounding environment". In this version, the definition of upbringing was included in the law after the amendment was made on July 31, 2020. On the initiativeof President V.V. Putin, in the text of the normative legal act there was a mention of "a sense of patriotism and civic consciousness, respect for the memory of the defenders of the Fatherland." For the effective implementation of the amendment, enormous efforts are required from both society and the state.

References

Буреева Е.В., Волков В.Ф. Тыловые будни жителей ТАССР в период Великой Отечественной войны: по воспоминаниям Волкова Ф.Е. // Гуманитарные науки в XXI веке: научный Интернет-журнал. 2018. № 10. С. 1-7.

Когда мы были на войне: Воспоминания о Великой Отечественной войне. Казань: Изд-во Казанск. гос. архитект.-строит. ун-та, 2013. 143 с.

Михайлов М., Мухинова Н.А. «Как же мне не помнить…»: история Великой Отечественной войны в истории одной семьи // Гуманитарные науки в XXI веке: научный интернет-журнал. 2017. № 8. С. 47-52, 2)

Мухинова Н.А, Рябинина А.А. Тимуровское движение в Татарстане в годы Великой Отечественной войны // Гуманитарные науки в XXI веке: научный интернет-журнал. 2018. № 10. С. 47-55.

Мы сурового времени дети: воспоминания о Великой Отечественной войне. Казань: Изд-во Казанск. гос. архитект.-строит. ун-та, 2015. 182 с.

На всю оставшуюся жизнь: Воспоминания о Великой Отечественной войне. Казань: Изд-во Казанск. гос. архитект.-строит. ун-та, 2020. 205 с.

С войной покончили мы счеты: Воспоминания о Великой Отечественной войне. Казань: Изд-во Казанск. гос. архитект.-строит. ун-та, 2020. 207 с.

Тимуровское движение в Татарстане в годы Великой Отечественной войны // Гуманитарные науки в XXI веке: научный интернет-журнал. 2018. № 10. С. 47-55)

Томпсон П. Голос прошлого: устная история. М.: Весь мир, 2003. 368 с.

Этот день мы приближали, как могли. Сборник воспоминаний ветеранов Великой Отечественной войны. Казань. Книга Памяти, 2010. 248 с.,

Published

2022-02-10

How to Cite

1.
Mukhinova NA. Formation of principles for the implementation of patriotic formations in the process of teaching history. УО [Internet]. 2022 Feb. 10 [cited 2024 Nov. 22];11(6):146-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/221