Learning to play the recorder as a way to develop musicality

Authors

  • Sofya M. Bashanova A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

Keywords:

musicality, preschool education, musical development, cognitive development, musical abilities, teaching methods, integrated approach, multi-artistic approach.

Abstract

This article is devoted to the study of the potential of the recorder as an instrument that promotes the development of musicality in preschool children at the initial stage of education. The influence of the recorder on the cognitive and musical abilities of the child is considered. The article describes a technique that promotes the development of musicality based on complex and multi-artistic approaches. This article examines the impact of learning to play the recorder on the development of musicality among students. The introduction contains an analysis of the importance of music education and delves into the importance of developing musicality as a basic component of musical culture. Current research is presented proving that learning to play musical instruments contributes to the development of hearing, rhythm and melodic perception. Research methods include theoretical analysis of literature on music education, pedagogy and psychology, as well as practical observation of the process of teaching children to play the recorder. The teaching methodology is described, which includes a combination of traditional exercises with innovative approaches aimed at improving auditory and motor skills. The study also used musical development tests based on existing psychological tests and musical and pedagogical techniques. The "Results" section presents data on the improvement of musical abilities in children after completing a course on playing the recorder. The analysis of the results showed a significant increase in the parameters of musicality, such as rhythmic feeling, intonation accuracy and the ability to perceive and reproduce melodic structures. It was found that regular lessons with the recorder contribute to the development of more complex levels of musical perception. The conclusions conclude that learning to play the recorder is an effective means of developing musicality in children. It is pointed out that it is necessary to integrate the teaching methods of playing the recorder into the music education system as an entry level. Directions for further research are proposed, including the study of the long-term impact of this kind of training on the overall musical culture and personal development of participants.

References

Анисимов В.П. Диагностика музыкальных способностей детей: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Владос, 2004.128 с.

Баренбойм Л.А. Система детского музыкального воспитания Карла Орфа. Ленинград: Музыка. Ленинградское отделение, 1970. 160 с.

Бехтерев В.М. Музыка как лечебное средство // Петербургская газета. 1913. №102. C. 35.

Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 1997. 352 с.

Ветлугина Н.А. Музыкальное развитие ребенка. М.: Просвещение, 1967. 415 с.

Ветлугина Н.А. Развитие музыкальных способностей дошкольников в процессе музыкальных игр. Академия педагогических наук РСФСР, Институт художественного воспитания. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1958. 248 с.

Ветлугина Н.А., Дзержинская И.Л., Комиссарова Л.Н. Методика музыкального воспитания в детском саду: учебник для учащихся педагогических училищ по специальности «Дошкольное воспитание». Под ред. Н.А. Ветлугиной. М.: Просвещение, 1982. 271 с.

Вологдина М.А. Флейта: методика обучения: сб. ст. Ред.-сост. М. А. Вологдина. СПб.: Композитор Санкт-Петербург, 2017. 240 с.

Готсдинер А.Л. Музыкальная психология. Международная академия педагогических наук, Московский гуманитарный актерский лицей. М.: Малое издательское предприятие NB Магистр, 1993. 190 с.

Диков Б.А. Методика обучения игре на духовых инструментах. М.: Музгиз, 1962. 116 с.

Дмитриев Л.Б. Основы вокальной методики. М.: Музыка, 2012. 366 с.

Капилевич Л.В., Кабачкова А.В., Дьякова Е.Ю. Возрастная морфология: уч. пос. Томск: Томский государственный университет, 2009. 207 с.

Кванц И.И. Опыт наставлений в игре на флейте траверсо. СПб.: Фонд Возрождения Старинной Музыки, 2013. 392 с.

Кирнарская Д.К. Музыкальные способности: уч. пос. для студ. вузов. Пред. Г. Рождественского. М.: Таланты-XXI в., 2004. 493 с.

Кирнарская Д.К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности. – М.: Таланты-XXI век, 2004. 496 с.

Козлянинова И. П. Сценическая речь: учеб. Под ред. И.П. Козляниновой, И.Ю. Промптовой. 3-е изд. М.: Изд-во «ГИТИС», 2002. 511 с.

Космовская М.Л. Научно-методическое руководство игры на свирели (по способу обучения Э.Я. Смеловой). Курск: Курский государственный университет, 2011. 16 с.

Ламперти Ф. Искусство пения (L'arte del canto) по классическим преданиям: технические правила и советы ученикам и артистам: учебное пособие. СПб.: Лань, 2009. 192 с.

Левин С.Я. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. Ч. 1. Ленинград: Музыка. Ленинградское отделение, 1973. 262 с.

Левин С.Я. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. Ч. 2. Ленинград: Музыка. Ленинградское отделение, 1983. 190 с.

Люблинская А.А. Детская психология: уч. пос. для студ. педагог. инст-в. М.: Просвещение, 1971. 415 с.

Назайкинский Е.В. О психологии музыкального восприятия. М.: Музыка, 1972. .383 с.

Петрушин В.B. Музыкальная психология: уч. пос. для вузов. 2-е изд. М.: Академический проект: Трикста, 2008. 398 с.

Платонов Н.И. Вопросы методики обучения игре на духовых инструментах. М.: Музгиз, 1958. 48 с.

Платонов Н.И. Школа для флейты. М.: Государственное музыкальное издательство, 1933. 125 с.

Рачина Б.С. Распевание в детском хоре: 210 упражнений: уч.-метод. пос. СПБ.: Композитор Санкт-Петербург, 2017. 104 с.

Рачина Б.С. Музыкальная грамотность, или В поисках ключей к смыслам музыкального искусства: уч.-метод. пос. СПб.: Лань, 2021. 488 c.

Ревеш Г., Присман И.М. Раннее проявление одаренности и ее узнавание. Под ред. и с пред. проф. Россолимо. М.: «Современные проблемы», 1924. 69 с.

Старчеус М.С. Слух музыканта. М.: Московская государственная консерватория им. П.И. Чайковского. Люберцы: ПИК ВИНИТИ, 2003. 639 с.

Стулова Г.П. Теория и практика работы с детским хором: учебное пособие для студентов педагогических высших учебных заведений. М.: Владос, 2002. 176 с.

Тарасова К.В. Онтогенез музыкальных способностей. НИИ дошкольного воспитания АПН СССР. М.: Педагогика, 1988. 173 с.

Теплов Б.М. Избранные труды: в 2-х томах Т. 1. М.: Педагогика, 1985. 328 с.

Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей. Академия педагогических наук РСФСР, Институт психологии. М.; Ленинград: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1947. 335 с.

Торопова А.В. Музыкальная психология и психология музыкального образования: уч. пос. М.: Граф-Пресс, 2010. 240 c.

Цагарелли Ю.А. Психология музыкально-исполнительской деятельности: уч. пос. СПб.: Композитор, 2008. 367 с.

Цыпин Г.М. Психология музыкальной деятельности: проблемы, суждения, мнения: пос. для уч. муз. отд. педвузов и конс-й. М.: Фирма «Интерпракс», 1994. 373 с.

Чарели Э.М. Учитесь говорить: о культуре речи. Свердловск: Изд-во Уральского университета, 1991. 126 с.

Юрисалу Х.А. 24 урока на блокфлейте: упражнения и пояснения для начинающих. Ленинград: Современный композитор. Ленинградское отделение, 1985. 54 с.

Яковлев А.В. Вопросы певческого воспитания: в помощь учителю пения: сб. ст. Ленинград: Учпедгиз. Ленинградское отделение, 1958. 94 с.

Яковлев А.С. О физиологических основах формирования певческого голоса. Вопросы певческого воспитания школьников: сб. ст. М., 1958. 94 с.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Bashanova SM. Learning to play the recorder as a way to develop musicality. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 21];14(7-1):119-28. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1672

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS