Theoretical concepts of the concept of «socio-cultural practices»
Keywords:
socio-cultural practices, technologies, education, technical university, pedagogical organization, ideas, concept, studentAbstract
This article discusses the approaches of Max Weber. He was one of the first to argue that education performs a dual and potentially contradictory function for society. According to Weber, it is the school that can be the equalizing institution where people, regardless of their social status, can gain access to high-ranking positions thanks to their own talent and hard work. The purpose of this study is to consider theoretical research in the context of the studied problem in education, to present an important functionalist view of education, which has been formed both in education and in economics through research on human capital. The relevance of the problem under study is devoted to an interdisciplinary study of the theoretical aspects and methodological foundations of approaches, principles and concepts that form the readiness of young people to participate in socio-cultural practices based on a comprehensive analysis of the concept of «practice», which is the basic concept for the pedagogical organization of socio-cultural practices of personality, which is expressed in the theory and practice of organizing pedagogical practices aimed at socio-cultural competence as a teacher and the student, in Russia and abroad, in the form of the idea of open pedagogy.
References
Вебер М. Избранные произведения. Пер. с нем. М.И. Левиной, А.Ф. Филиппова, П.П. Гайденко. Сост., общ. ред. и послес. Ю.Н. Давыдова, пред. П.П. Гайденко, комм. А.Ф. Филиппова. М.: Прогресс, 1990. 808 с.
Грамши А. Тюремные тетради: в 4 ч. Ч. 1. Пер. с итал. М.: Политиздат, 1991. С. 65.
Долгих Ф.И., Ишутин А.А., Мажников В.И., Могучев Р.С., Саевская М.А. Обществознание: учебник. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2024. 556 с.
Дюркгейм Э. Социология. Ее предмет, метод, предназначение. 3-е изд., доп. и испр. М.: Терра – Книжный Клуб, 2008. 400 c.
Киреев Е.В. Дистанционное высшее образование: благо для страны или угроза ее национальной безопасности // Инновационное развитие профессионального образования. 2021. № 1(29). С. 12-21
Коллинз Р. Четыре социологических традиции. Сер. «Университетская библиотека Александра Погорельского». Пер. В. Россмана. М.: Территория будущего, 2009. 320 с.
Ларо А. Неравное детство: класс, раса и семейная жизнь. Л.-А.: Изд-во Калифорнийского университета, 2003. 331 с.
Мажников В.И. Особенности преподавания внутренней политики в курсе отечественной истории // Вопросы национальных и федеративных отношений. 2023. Т. 13. № 5(98). С. 1924-1931.
Макларен П. Жизнь в школе: введение в критическую педагогику в основах образования. Сер. «Образование: мировой бестселлер». М.: Просвещение, 2007.
Скворцов К.В. Особенности культурно-образовательного процесса в мировосприятии народов мира // XXIII Кирилло-Мефодиевские чтения, сб. «Славянская культура: истоки, традиции, взаимодействие: мат. Межд. науч.-прак. конф. М., 2022. С. 1010-1014.
Фрейре П. Педагогика угнетенных. М.: КоЛибри, 2018. 288 с.
Чмыхало А.Ю., Макиенко М.А. Социальные коммуникации в образовании в условиях внедрения смарт-технологий // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2022. № 66. pp. 111-126.
Bourdieu P. Artistic taste and cultural capital // Culture & Society. Cambridge University Press. 1995. рр. 206.
Giroux H.-А. America`s education deficit and the war on youth. NY: Monthly Review Press, 2013. 238 p.
Hoggart R. The Uses of Literacy. Harmondsworth, 1990. 25 p.
Grossberg L. Cultural Studies in the Future Tense. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
Coleman D. The adolescent society: The social life of a teenager and its impact on education. Glencoe: Glencoe Free Press, 1961. 368 р.
Coleman D. Social and human capital // Social sciences and modernity. 2001. № 3. рр. 122-139.
Ogbu J.U. Collective identity and the burden of «acting white» in black history, community, and education // Minority status, oppositional culture, & schooling. 2008. pp. 29-63.
Bowles S., Gintis H. The Inheritance of Inequality // Journal of economic perspectives. Vol. 16. № 3. 2002. рр. 3-30.
Turner G. British сultural studies: an introduction. L.: Routledge, 2003. 259 р.
Thompson E.P. The making of the english working class. L.: Penguin Books, 1980.
Turner R.H., Killian L.M. Topics collective behavior. N.J.: Prentice-Hall, 1987. 440 р.
Hall S. Cultural identity and diaspora // Framework. 1989. № 36. pp. 222-237.
Fordham S. Beyond capital high: on dual citizenship and the strange career of «acting white» // Anthropology & Education Quaterly. 2008. № 39-3. рр. 227-246.
Williams R. Culture and materialism. L.; NY: Verso, 2005.
Willis P. Learning to labor: how working class kids get working class job. NY: Columbia University Press, 1981. 226 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.