Teaching scientific and professional vocabulary to students of philology (speaking Farsi)

Authors

  • Sha Fayzullah A. Shuja Teaching scientific and professional vocabulary to students of philology (speaking Farsi)

DOI:

https://doi.org/10.25726/v9874-8655-1867-c

Keywords:

Farsi, vocabulary, education, students, RCT

Abstract

The article discusses methods and approaches to teaching scientific and professional vocabulary to Farsi-speaking students of philology. Special attention is paid to the specifics of teaching vocabulary in Russian to Farsi speakers, taking into account cultural and linguistic differences. The main difficulties faced by students are described and effective strategies for overcoming them are proposed. The article analyzes various teaching methods, such as contextual learning of words, the use of specialized texts and the integration of multimedia resources. Examples of exercises and tasks aimed at consolidating knowledge and developing skills in the use of professional vocabulary in scientific and academic contexts are given. The algorithm of teaching Russian as a foreign language to students of philological specialties demonstrates significant differences in comparison with teaching students of other specialties. The results of the study show that an integrated approach to learning, including both traditional and innovative methods, contributes to a deeper assimilation of vocabulary and an increase in the level of students' linguistic competence. These features are interpreted by the specifics of the learning process, namely, a voluminous range of language disciplines, for the development of which knowledge of the Russian language is required at least at levels B1–B2. Currently, Russian universities have accumulated sufficient experience in teaching both scientific and professional speech to foreign students in the philological profile of education. The task of the teacher is to choose the best way to develop students' research skills.

References

Алдашева Г.Б. Формирование научного стиля русской речи в условиях медицинского вуза // Достижения вузовской науки. 2015. № 16. С. 86-91.

Арифи Н., Бабаева Н.М., Румянцева Н.М. Способы выражения основных падежей в русском языке и их эквиваленты в языке дари (из опыта работы в афганской аудитории) // Русский язык за рубежом. 1984. № 6. С. 89-92

Бабаева Н.М., Хушнуд А.К. Методические рекомендации по сопоставительному анализу лингвистических систем русского и персидского языков. М.: Изд-во УДН, 1985. 36 с.

Гак В.Г. Русский язык в сопоставлении с французским: уч. пос. для факультетов и институтов иностранных языков. Л.: Просвещение, 1977. 300с.

Дементьева З.В. Особенности представления грамматического материала в учебнике русского языка для афганских учащихся: автореф. дис. к. пед. н. 13.00.02. Москва, 2005. 18 с.

Иванова М.В. Историческая грамматика русского языка: учебное пособие для студентов высшего профессионального образования / Москва: Издательский центр «Академия», 2011. 128 с.

Киселева Л.Н. Очерки по лексикологии языка дари. М.: Наука, 1973. 152 с.

Кокорина Н.А. Некоторые вопросы обучения научной речи студентов-филологов // Современные образовательные технологии и тенденции в преподавании русского языка как иностранного: мат. науч.-мет. сем. для преподавателей и специалистов, работающих с иностранными учащимися. Екатеринбург: Ажур, 2022. С. 52-55.

Корчик Л.С., Куликова Е.Ю. Современный научный текст в преподавании РКИ студентамлингвистам как новая форма обучения // Вестник РУДН. Серия «Русский и иностранный языки и методика их преподавания». 2008. № 4. С. 70-73.

Кутина Л.Н. Языковые процессы, возникающие при становлении научных терминологических систем // Лингвистические проблемы научно-технической терминологии. М.: Наука, 1970. С. 82-95.

Лустоно Р.Д. Универсальное и специфическое в национальном варианте типового учебника русского языка как иностранного: дисс. …. к. пед. н. М., 1984.

Нгуен Ч.З. Лингвометодические основы базового учебника практического курса русского языка для студентов-филологов национальных вузов: дисс. …. д-ра пед. н. М., 1998. 434 с.

Островский Б.Я. Учебник языка дари. Часть I. М.: Наука. Восточная литература, 1994. 371 с.

Пугачев И.А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии. М.: Изд-во РУДН, 2016. 483 с.

Сложеникина Ю.В. Терминология в лексической системе: функциональное варьирование: специальность 10.02.01 «Русский язык»: автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора филологических наук / Москва. 2006. 35 с.

Сложеникина Ю.В., Звягинцев В.С. Нормализация и кодификация терминологии в условиях вариантности / Самара: Московский городской педагогический университет, 2018. 112 с.

Халеева О.Н., Татаринова Н.В. Первые шаги в языкознании. М.: Русский язык. Курсы, 2021. 152 с.

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Shuja SFA. Teaching scientific and professional vocabulary to students of philology (speaking Farsi). УО [Internet]. 2024 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 23];14(3-2):210–217. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1466

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS