Methodological continuity of teachers in teaching natural science subjects by means of interdisciplinary integration
DOI:
https://doi.org/10.25726/j4041-3935-7760-xKeywords:
educational process, continuity of teaching, interdisciplinary integration, natural sciencesAbstract
This article examines an aspect of the modern educational process such as continuity in teaching — a key aspect in forming a sustainable and developing educational program. The transfer of knowledge from one generation to another preserves and develops the scientific potential of society. The article shows how interdisciplinary integration can ensure effective continuity in the teaching of natural science subjects, maintaining student interest and motivation, broadening their horizons, and contributing to the development of critical thinking. The article discusses the methodological continuity of teachers in teaching natural science subjects through interdisciplinary integration. Special attention is given to the importance of interdisciplinary connections for forming a holistic view of the world among students and developing their analytical abilities. The authors analyze various approaches to integrating academic disciplines, such as project-based learning, thematic lessons, and interdisciplinary projects. Examples of successful application of these methods in educational practice are provided, as well as a discussion of the main advantages and challenges associated with their implementation. The article emphasizes the importance of collaboration between teachers of different subjects and the need for continuous professional development of educators for effective application of interdisciplinary integration. Recommendations are offered for organizing the educational process aimed at continuity in teaching and the development of interdisciplinary competencies in students. The article will be useful for educators, methodologists, and administrators of educational institutions striving to improve the quality of teaching natural science subjects.
References
Абдулина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. М., 1984.
Абдухалилов О. Дидактические основы использования межпредметных связей как средства совершенствования профессиональной подготовки учащихся средних специальных учебных заведений. Ташкент, 1988. 18 с.
Аргажникова Л.Г. Подготовка учителя к профессиональной деятельности // Сов. педагогика. 1986 №4 С. 91-95.
Багова Л.Л. Межпредметная интеграция в образовательном процессе и ее проблемы на этапах становления педагогической науки // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2014. № 1. С. 57-61.
Бейли Н. Математика в биологии и медицине. Перевод с английского Е.Г.Коваленко. М., 1970.
Блиновская Ю.В., Рубачева А.И. Межпредметные связи в познавательной деятельности учащихся на уроках общей биологии / Система межпредметных связей по предметам естественно - математического цикла. Сборник научных трудов. М: АПИ СССР, 1981. С. 22-31.
Верзилин Н.М., Корсунская В.М. Общая методика преподавания биологии. Учебник для студентов биол. фак. пед. ин-тов. Изд. 3-е. М.: «Просвещение», 1976.
Коростелева А.А., Крючкова Е.А., Жарковская Т.Г. Межпредметная интеграция как способ актуализации содержания современного образования // Образовательное пространство в информационную эпоху: мат. Междунар. науч.-прак. конф. (04-06 июня 2019 г., Москва) под редакцией С.В. Ивановой. М.: Институт стратегии развития образования Российской академии образования, 2019. С. 860-875.
Матвеева Э.Ф., Носачев С.Б. Актуальные проблемы науки, производства и химического образования: мат. Х Всерос. науч.-прак. конф. с межд. уч. (12-14 ноября 2019 г., Астрахань). Астрахань: ИД «Астраханский государственный университет», 2020. 183 с.