Introduction of artificial intelligence into education: pros and cons
DOI:
https://doi.org/10.25726/e3803-5754-4981-pKeywords:
artificial intelligence, education, adaptive learning, personalization, automation, ethical aspects, virtual assistantsAbstract
The article discusses current aspects of the introduction of artificial intelligence (AI) in the field of education, and analyzes the potential advantages and disadvantages of this process. The purpose of the study is to identify key factors influencing the effectiveness of the use of AI in the educational environment and determine the prospects for its further development. The research is based on a comprehensive analysis of scientific publications, statistical data and practical cases related to the use of AI in education. The work uses methods of system analysis, comparative analysis, synthesis and generalization of information. The empirical base included the results of surveys of 500 teachers and 2,000 students from 15 universities, as well as data on the implementation of AI in 50 educational institutions. It has been established that the use of AI helps improve the efficiency of the educational process by personalizing learning (increasing academic performance by 15- 20%), automating routine tasks (reducing teachers’ time by 25-30%) and ensuring continuous access to educational resources (increasing student engagement by 25-30%). 20%). However, potential risks were also identified related to the ethical aspects of using AI (75% of respondents expressed concern), a possible reduction in the role of the teacher (60%) and the need for significant financial investments (on average 1.5-2 million rubles for the implementation of AI in one educational institution). Key areas for further development of AI in education have been identified: adaptive learning, intelligent decision support systems, virtual assistants and chatbots.
References
Амиров Р.А., Билалова У.М. Перспективы внедрения технологий искусственного интеллекта в сфере высшего образования // Управленческое консультирование. 2020. № 3. С. 80-88.
Власенко А.В., Киселёв П.С., Склярова Е.А. Искусственный интеллект и проблемы кибербезопасности. Технология Deepfake // Молодой ученый. 2021. № 21 (363). С. 81-86.
Войцехович В.Э., Вольнов И.Н., Малинецкий Г.Г. На пути к сильному ИИ: антропосоциальные проблемы // Проектирование будущего. Проблемы цифровой реальности. 2022. Т. 5. С. 139- 151.
Войцехович В.Э., Вольнов И.Н., Малинецкий Г.Г. На пути к сильному искусственному интеллекту: социально-философские проблемы // Социальное время. 2022. №. 1. С. 14-16.
Даггэн С. Искусственный интеллект в образовании: изменение темпов обучения. Аналитическая записка ИИТО ЮНЕСКО. Ред. С.Ю. Князева; пер. с англ.: А.В. Паршакова. Москва: Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, 2020. URL: https://iite.unesco.org/ru/publications/iskusstvennyj-intellekt-vobrazovaniiizmenenie-tempov-obucheniya/
Иванова М. В. Публицистика в цифровую эпоху // Язык и речь в Интернете: личность, общество, коммуникация, культура: Сборник статей II Международной научно-практической конференции. В 2-х томах, Москва, 29–30 марта 2018 года / Под общей редакцией А.В. Должиковой, В.В. Барабаша. Том 1. Москва: Российский университет дружбы народов (РУДН), 2018. С. 347-353.
Иванов О.Б., Иванова С.В. Нравственно-гуманистический кризис в информационную эпоху // Ценности и смыслы. 2020. № 3 (67). С. 6-22.
Иоселиани А.Д., Цхададзе Н.В. Искусственный интеллект: социально-философское осмысление // Медицина. Социология. Философия. Прикладные исследования. 2019. №. 2. С. 196-202.
Квашнина Д.А. Философские аспекты влияния искусственного интеллекта на социум // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2017. №. 37. С. 57-61.
Коровникова Н.А. Искусственный интеллект в образовательном пространстве: проблемы и перспективы // Социальные новации и социальные науки. М.: Институт научной информации по общественным наукам Российской академии наук, 2021. № 2. С. 98-113.
Ракитов А.И. Высшее образование и искусственный интеллект: эйфория и алармизм // Высшее образование в России. 2018. № 6. С. 41-49.
Рыбакова М.В. Риски трансформации образования: ретроспективный анализ // Социально-гуманитарное знание. 2021. № 4. С. 84-96.
Струнин Д.А. Искусственный интеллект в сфере образования // Молодой ученый. 2023. № 6 (453). С. 15-16.
Таран В.Н., Курлов Д.А., Потапович Н.И. Преимущества и недостатки использования искусственного интеллекта в образовании // Дистанционные образовательные технологии: материалы VII междунар. науч.-практ. конф. Симферополь, 2022. С. 98-100.
Тонких А.П. Интернет и его ресурсы для учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2005. № 12. С. 1-5.
Фролова С.В., Перевощикова Е.Н. Концептуальные основы создания цифровой платформы независимой оценки образовательных результатов будущих педагогов // Вестник Мининского университета. 2022. №4(10).