Problems of musical education during vocal training

Authors

  • Lu Wanru St. Petersburg State Conservatory named after N.A.Rimsky Korsakov

DOI:

https://doi.org/10.25726/c8048-0146-3906-b

Keywords:

education, musical education, vocal, educational programs

Abstract

The article examines the problems of musical education in the process of vocal training in order to form a musical culture in the personality of children. The purpose of the article is to analyze the problems of musical education during vocal training. To achieve this goal, the following tasks were consistently solved: to study the concept of musical education, to consider the genesis of musical education, to analyze the methodological aspects of musical education during vocal training, to identify the specifics of musical education at the present stage. Various approaches to musical education as part of a person's spiritual culture in Russia and abroad, as well as in various historical periods, are highlighted. The high value of music and art in education has been emphasized by thinkers from antiquity to the present day, researchers from Russia and other countries. Russian teachers attached importance to music as a means of fostering high feelings, including folk songs as a valuable educational resource. The article also addresses historical music education programs and methods of musical education in the context of Soviet pedagogy, emphasizing the role of music in the development of aesthetic and moral feelings of students. The importance of an emotional and value attitude to music and the variety of repertoire for vocal training emphasize the need for effective and harmonious musical education.

References

Адамян А. Вопросы эстетики и теории искусства. М., 1989. С. 28.

Апраксина О.А. Методика музыкального воспитания в школе. М., 1983. С. 45.

Асафьев Б.В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. М.; Л., 1965. С. 52.

Борисенков В.П., Долгина Е.Е. Воспитание нравственных качеств личности обучающихся средствами музыкального искусства // Социальная педагогика в России. Научно-методический журнал. 2022. № 3. С. 22-29.

Выготский Л.С. Психология искусства. Под ред. М.Ярошевского. М., I987. С. 37

Климов В.И. Сущность и содержание понятий «воспитание», «этнохудожественное воспитание», «русский музыкальный фольклор» в научной литературе // Вестник педагогических наук. 2021. № 1. С. 136-139.

Неменский Б.М. Художественное развитие ребенка как путь гуманизации школы. Новые ценности образования: 10 концепций и эссе. М., 1995. Вып. 3. С. 87.

Николаева К.М. Непрерывное образование и воспитание детей в рамках концепции музыкального воспитания Синити Судзуки // Искусство и образование: методология, теория, практика. 2020. Т. 3. № 1-2. С. 84-92.

Пирогов Н.И. Избранные педагогические сочинения. М.: Советская педагогика, 1952. С. 37-38.

Фан И., Коновалова С.А. Китайские философы о музыкальном воспитании и современные педагоги о вокальном образовании // Интерактивная наука. 2021. № 5(60). С. 47-49.

Шацкий С. Т., Шацкая В. Н. Педагогические сочинения: в 4 т. Под ред. И.А. Каирова. Т. 1. М.: Просвещение, 1962-1965. 503 с.

Шестаков В.П. Музыкальная эстетика западноевропейского Средневековья и Возрождения. М.: Музыка, 1966. 574 с.

Published

2024-02-28

How to Cite

1.
Ваньжу Л. Problems of musical education during vocal training. УО [Internet]. 2024Feb.28 [cited 2024Jun.30];14(2-2):227-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1377

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS