Modern technologies for the formation of creative activity of vocal students in pedagogical practice

Authors

  • Qi Jing A. I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/q2903-5125-6222-y

Keywords:

vocal, technology, pedagogy, model, digital technologies, creative activity

Abstract

Within the framework of this article, an analysis of modern technologies for stimulating the creative activity of vocal students in the context of pedagogical practice is carried out. The author provides a brief description of modern vocal education, as well as the problems faced by modern teachers. Special attention is paid to the musical art, the basis of which lies in the individuality and independence of the performer or composer, thanks to which the development of this field of activity takes place. The work also examines the technological culture of future vocal teachers, as well as the education of students as independent and individual personalities as prerequisites for the activation of creative activity through new teaching methods. In this regard, the author proposes a new pedagogical model based on the use of digital technologies (special software related to the processing of vocals and other audio materials) and an anthropological approach that provides students with the opportunity to influence the organization of the educational process and realize their own creative potential through teamwork.

References

Аксенова С.С., Аринушкина А.А. Зарубежный опыт применения информационных и коммуникационных технологий в профессиональной деятельности педагога по вокалу // Управление образованием: теория и практика. 2017. № 4(28). С. 73-79.

Коваль Л. М. Преимущества комплексной методики в преподавании эстрадного вокала // Преподаватель ХХI век. 2011. № 4. С. 111-116.

Коржова Е.Ю., Дымникова М.В. Личностные и когнитивные аспекты восприятия музыки человеком // Акмеология. 2016. № 4(60). С. 151-156.

Курдина Е.С. Педагогические подходы в организации самостоятельной музыкальной деятельности начинающих вокалистов // Педагогическое образование в России. 2019. № 8. С. 110-116.

Марченко И.В. Развитие творческих способностей студентов // Высшее техническое образование. 2011. № 8(146). С. 36-38.

Моисеев Е.О. Информационно-коммуникационные (компьютерные) технологии в музыкальном искусстве эстрады: педагогический аспект // Музыкальное искусство и образование. 2019. № 4. С. 158-176.

Мостицкий В.А. Инновационная образовательная деятельность в сфере вокального искусства: актуальные тенденции // Южно-Российский музыкальный альманах. 2015. № 2(19). С. 5-10.

Самолдина Н.А. Современные методы развития вокального мастерства учащихся // Концепт. 2015. № 20. С. 1-5.

Suarez-Canedo L. Students musical preferences and music analysis learning // London International education journal. 2018. рp. 125-139.

Yang Y. Application of multimedia technology in vocal music digital teaching reform // Journal of physics: Conference series. 2020. рp. 16-48.

Published

2024-02-28

How to Cite

1.
Jing Q. Modern technologies for the formation of creative activity of vocal students in pedagogical practice. УО [Internet]. 2024 Feb. 28 [cited 2024 Nov. 21];14(2-2):221-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1376

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS