Problems and prospects for the development of educational programs in oil and gas universities based on international experience
DOI:
https://doi.org/10.25726/o8584-1761-8941-xKeywords:
oil and gas education, educational programs, international experience, practice orientation, integration with industry, digitalization, academic mobility, modernizationAbstract
This article presents a comprehensive analysis of the problems and prospects for the development of educational programs in oil and gas universities, based on international experience. The relevance of the research topic is due to the need to modernize the educational process in the oil and gas industry, taking into account global trends and challenges. The purpose of the work is to identify key problems and identify potential areas for improving educational programs at oil and gas universities. The research methodology is based on an integrated approach that includes the analysis of statistical data, the study of international experience, expert interviews and surveys among 150 representatives of oil and gas companies and 200 teachers from 15 leading universities in Russia, the United States, Great Britain, Canada and Norway. Methods of comparative analysis, synthesis, induction and deduction were used. The results of the study indicate the presence of a number of systemic problems in the educational programs of oil and gas universities, such as insufficient practice orientation (78% of respondents noted), weak integration with industry (69%), a shortage of qualified teaching staff (54%), lagging in the field of digitalization and the use of modern technologies (61%). Promising areas of development have been identified, including strengthening the partnership of universities with oil and gas companies (87% of experts supported), the introduction of innovative educational methods (82%), the involvement of foreign specialists (71%), the development of academic mobility programs (65%). A conceptual model for the modernization of educational programs based on the best international practices and involving a comprehensive transformation of the educational environment of oil and gas universities is proposed. The results obtained are of practical importance for the management of oil and gas universities, educational managers and industry representatives interested in improving the quality of training specialists for the oil and gas industry. Further research can be directed to the detailed development and testing of the proposed model in the context of specific universities.
References
Аналитический отчет «Нефтегазовое образование в России и мире: вызовы и перспективы». Центр экономики непрерывного образования РАНХиГС, 2021. 68 с.
Аналитический доклад «Стратегия развития нефтегазового образования России до 2030 года». Министерство энергетики РФ, 2020. 112 с.
Гумерова Г.И., Шайхутдинова А.Ф. Инновационные подходы к подготовке кадров для нефтегазовой отрасли: мировой опыт // Высшее образование сегодня. 2019. № 7. С. 28-33.
Доклад «Результаты мониторинга эффективности образовательных организаций высшего образования». Министерство науки и высшего образования РФ, 2021. 356 с.
Ерохин В.В., Столяров В.Е., Фадеев А.С. Цифровая трансформация нефтегазового образования: проблемы и перспективы // Нефтяное хозяйство. 2020. № 8. С.134-138.
Индикаторы науки: 2021. Статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2021. 352 с.
Кибовская С.В. Практикоориентированное обучение в нефтегазовых вузах: проблемы и пути решения // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 6. С. 17-24.
Концепция развития образования в нефтегазовой отрасли России на период до 2030 года. М.: РГУ нефти и газа им. И.М. Губкина, 2021. 86 с.
Лебедев К.В., Петрова Л.В. Анализ кадрового потенциала нефтегазовых вузов России // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. 2020. № 4. С. 54-59.
Международный научный журнал «Инновационная наука». 2021. Т. 8. № 4. 91 с.
Нефтегазовые технологии и экологическая безопасность. 2020. № 1. 85 с.
Новоселов А.Л., Маринина О.А. Интеграция образования, науки и производства в нефтегазовом секторе: мировые тренды и российские реалии // Записки Горного института. 2019. Т. 237. С.361-368.
Образование в цифрах: 2021. Краткий статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2021. 132 с.
Официальный сайт Техасского университета A&M. 2023.
Прогноз научно-технологического развития отраслей топливно-энергетического комплекса России на период до 2035 года. М.: Министерство энергетики РФ, 2016. 106 с.