Education: new challenges in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.25726/u6071-5823-3055-xKeywords:
the concept of education, a narrow specialist, a wide-profile specialist, universal competencies, artificial intelligenceAbstract
The article analyzes various concepts and approaches to the organization of the educational process at the Academy of the Ministry of Emergency Situations of Russia, substantiates the need to train broad-based specialists in the era of the dominance of digital technologies and the deepening of interdisciplinary ties. The author explores the ideas of the head of the Department of Philosophy at the Academy of GPS of the Ministry of Emergency Situations of Russia, Doctor of Philosophy V.N. Lipsky, whose basic concepts he outlined in an article for the journal Culture and Security. The scientist's work sets the task for modern university teachers to rethink and update educational standards and approaches in the light of the introduction of digital technologies.
References
Бабин Ю.М. О гносеологических основаниях естествознания. Духовная культура: традиции и современность: сб. науч. тр. и восп-я препод-й каф. фил. М.: Академия ГПС МЧС России, 2015. С. 33-50.
Брушлинский Н.Н., Соколов С.В., Григорьева М.П. Вопросы безопасности и культуры в современном мире. // Культура и безопасность. 2021. №1. С. 8-12.
Гегель. Энциклопедия философских наук. Т. 1. Наука логики. М.: Мысль, 1974. 452 c.
Гейзенберг В. Физика и философия. Часть и целое: Пер. с нем. М.: Наука. Физматлит, 1989. C. 26.
Гете И.В. Избранные философские произведения. М.: Наука, 1964. С. 369.
Карпенко А.С. Философский принцип полноты (часть I-II) // Вопросы философии. 2013. № 6-7.
Липский В.Н. Зачем техническому вузу научный социально-гуманитарный журнал? // Культура и безопасность. 2021. №1. С. 6.
Петренко В.Ф., Супрун А.П. Классическая и квантовая физика на языке сознания и бессознательного – постнеклассическая рациональность // Вопросы философии. 2014. № 9. С. 76-90.
Фурс В.А., Федосеев А.А. Проблема критичности современного политического образования. // Культура и безопасность. 2021. № 2. С.15-16.
Ходикова Н А., Киричек А.В. Структура и динамика современного научного знания: альтернативные научно-исследовательские программы и эмпирически эквивалентные теории // Культура и безопасность. 2021. №1. С. 17.