Toponymic legends as a means of patriotic education of primary school students

Authors

  • Dmitry A. Sirotkin Municipal educational institution Shipilovskaya secondary school

DOI:

https://doi.org/10.25726/a2007-2275-5011-s

Keywords:

primary school students, patriotic education, culture, historical past, toponymic legend, small homeland

Abstract

This article examines the issue of patriotic education of primary school students by means of toponymic material on the example of studying and researching the origin of the names of geographical objects of the small homeland. Children get acquainted with toponyms in the context of the historical past, explore linguistic features related to origin, interact with various forms of nomination of geographical objects, toponymic legends and legends; examples for research are the toponyms of the Myshkinsky district of the Yaroslavl region. Examples of names of geographical objects are given, which are revealed to primary school students in the refraction of historical events, terrain features and cultural values of the small homeland. The most attractive and vivid in content for children of primary general education are toponymic legends, which represent a significant moment in the development of horizons, in particular, speech: through the study of the object of toponymy, the features of the meaning of legends and legends are deciphered, there is recognition and understanding of the features of the beliefs of our ancestors, the meaning of magical rituals. Children also, getting acquainted with the peculiarities of the names of geographical objects by their characteristics or by geographical terminology, learn that throughout their lives the names of geographical objects can undergo changes and transformations. Thus, many modern names in the territory of the Myshkinsky district of the Yaroslavl region are visually perceived as Slavic, while their nomination is related to the Finno-Ugric group of languages.

References

Алиева С.А., Алиева С.Т. Научно-педагогические и прикладные основы военно-патриотического воспитания старшеклассников: мон., Российская академия наук, Институт социально-политических исследований. М.: Перспектива, 2017. 219 с.

Афанасьев О.Е., Троценко А.В. Категория «легенда» в региональном топонимическом пространстве (на примере днепропетровской области Украины // Псковский регионологический журнал. 2014. № 17. С. 67-75.

Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета. Изд. 5-е. М.: Изд-во Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 2016. 1376 с.

Валеева С.А. Развитие у старшеклассников художественного интереса к произведениям искусства гражданско-патриотической направленности во внеурочной деятельности: автореферат дис. ... к. пед. н. Екатеринбург, 2022. 23 с.

Гундорова Е.Ю. Освоение русской героико-патриотической оперы младшими школьниками на занятиях музыкой: автореферат дис. ... к. пед. н. Москва, 2006. 22 с.

Каримов Р.Э. Теория и практика планирования и организации внеклассной краеведческой работы в патриотическом воспитании учащихся общеобразовательных учреждений Республики Таджикистан: автореф. дис. ... к. пед. н. Душанбе, 2021. 30 с.

Маслова Т.М. Возможности национально-регионального компонента начального общего образования в патриотическом воспитании младших школьников: автореферат дис. ... к. пед. н. Хабаровск, 2009. 22 с.

Мирзокаримзода А.М. Приоритетность формирования военно-патриотической позиции старшеклассников на занятиях по начальной военной подготовке в общеобразовательных учреждениях Республики Таджикистан: автореф. дис. ... к. пед. н. Душанбе, 2021. 24 с.

Номогоева Е.В. Духовно-нравственное образование младших школьников на основе этнокультурных традиций народов Бурятии: автореферат дис. ... к. пед. н. Улан-Удэ, 2003. 24 с.

Нуттунен, Е.А. Педагогические условия формирования основ патриотической культуры детей младшего школьного возраста средствами историко-литературного музея: автореф. дис. ... к. пед. н. М., 2018. 27 с.

Писцовые книги Угличского уезда XVII века, с пред. и прим. Кн. 18. Углич, 1886. С. 1-122.

Поспелов Е.М. Историко-топонимический словарь России: досовет. пер. Пер. с анг. М.: Профиздат, 2000. 219 с.

Рожков М.И., Байбородова Л.В. Теория и методика воспитания: учеб. для студ. высш. уч. зав-й, об. по спец. 050706.65 (031000) // Педагогика и психология. Изд-во Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского. Ярославль, 2012. 415 с.

Темирджанова М.А. Воспитание младших школьников средствами народной педагогики в поликультурной среде: автореферат дис. ... к. пед. н. Махачкала, 2004. 23с.

Кочергина В.А. Санскритско-русский словарь: около 30 000 слов. Под ред. В.И. Кальянова, с прил. «Грамматического очерка санскрита» А.А. Зализняка. 2-е изд., испр. и доп. М.: Русский язык, 1987. 944 с.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Сироткин ДА. Toponymic legends as a means of patriotic education of primary school students. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jul.1];14(2-1):158-67. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1336

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY