Socio-cultural aspects of defragmentation of the national cultural code and their reflection in the educational process

Authors

  • Dmitrii V. Losev Yaroslav the Wise Novgorod State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/a0417-3233-2467-u

Keywords:

globalization, defragmentation of the cultural code, national culture, education, intercultural communications

Abstract

In the context of the intensification of globalization processes and the development of information technologies, an urgent problem is to study the impact of defragmentation of the national cultural code on the ethno-cultural identity of the younger generation and the education system. The purpose of this study was a comprehensive study of this issue using a multidimensional approach. The following methods were used in the study (according to expert studies): questionnaire survey of students and schoolchildren to identify their preferences in the field of culture and education; content analysis of curricula of universities and schools in the central region to assess the ratio of domestic and foreign components, comparative analysis of the results of sociological and cultural expert research. The study showed that more than 60% of young people mostly receive information from foreign sources. More than 90% of registered Russian citizens use YouTube video hosting as one of the main sources of information. There is an increase in indicators of the importance of national and civic identity in the framework of research on the socio-group self-determination of youth. At the same time, the growing and ambiguous influence of globalization factors on Russian culture and society is indicated. Experts emphasize the need to strengthen the ethno-cultural component through non-formal education in order to preserve the national identity of young people in the digital age, as well as the need to implement socio-cultural and educational practices while maintaining a balance between traditional and innovative approaches.

References

Акулич М.М. Традиционная и инновационная культура в полиэтническом обществе // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2010. № 3. С. 34-40.

Бухнер Н.Ю. Национальное или региональное: типы идентичности молодежи Алтайского края. Социальная интеграция и развитие этнокультур в Евразийском пространстве // Сборник материалов II Междунар. науч. форум «Интеграционные процессы в этнокультурной сфере». 2020. Т. 3. № 9. С. 20-24.

Волохова Н.В., Огурцова А.Ю. Место и роль поля культуры в формировании и развитии российской цифровой экономики // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 11- 4(113). С. 125-129.

Грунт Е.В. Видеохостинг YouTube как средство формирования общественного мнения российской молодежи // Koinon. 2022. Т. 3. № 1. С. 45-57.

Динер Е.В., Лопатина Н.В. Единое цифровое пространство знаний в формировании национального культурного кода личности: методология проектирования // Вестник МГУКИ. 2020. № 6(98). С. 130-138.

Жилинская М.С., Иванова Е.А. Эмпирическое обоснование необходимости воспитания российской гражданской идентичности у школьников // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 92. С. 90-96.

Жуковская Л.Н. Содействие развитию межпоколенческого диалога средствами проектно-гуманитарных технологий библиотечной деятельности // Румянцевские чтения-2019: мат. междунар. науч.-практ. конф.: в 3 ч. Ч. 1. М.: Изд-во «Пашков дом», 2019. С. 261-265.

Изотова Н.Н. Культурный код как объект исследования социально-гуманитарных наук // Культура и цивилизация. 2020. Т. 10. № 3-1. С. 185-191.

Котляров И.В. Культурный код: к новой системе ценностей (социально-философские тренды) // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2022. Т. 13. № 3.

Кузнецова Т.Ф. Цифровизация как культурная ценность и цифровые технологии // Горизонты гуманитарного знания. 2019. № 5. С. 3-13.

Куликова О.В. Речевые практики корпоративного мифотворчества как инструмент формирования корпоративной культуры // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2021. № 6(848). С. 72-82.

Леденева В.Ю. Трансформация ценностных ориентаций студенческой молодежи в условиях цифровой реальности // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения. 2022. № 3. С. 295-304.

Мамедова Н.М. Человек в эпоху цифровизации: на грани реального и виртуального // Век глобализации. 2021. № 3(39). С. 74-85.

Матвеева Е.Г. Формирование корпоративной культуры профессиональной образовательной организации // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. № 1(25). С. 72-79.

Микайлова И.Г. Глобальная цифровизация социокультурного воспроизводства: «Deus ex machina» или конец эры человека? // Социальные новации и социальные науки. 2021. № 1(3). С. 121- 132.

Сдобняков В.В. Трансформация педагогического университета в контексте глобальной научно-образовательной повестки // Сборник статей по материалам VIII Всероссийской научно-практической конференции. Инновационные технологии управления. Нижний Новгород, 2021. С. 6-11.

Таруми М.П. Воспитание межкультурной толерантности молодежи в Японии // Вестник СПбГИК. 2012. № 4. С. 108-112.

Худолей Н.В. Национальный код культуры и его актуализация в пословицах, поговорках и классических литературных текстах // Вестник РУДН. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2017. Т. 14. № 4. С. 643-653.

Статистика Федеральной службы Статистики «Росстат». Сборник: «Социально-экономическое развитие России и регионов в цифрах статистики». Т. 2. 2021.

Статистика Федеральной службы Статистики «Росстат». Сборник: «Образование в цифрах: 2022». Т. 1. 2022.

Статистика Федеральной службы Статистики «Росстат». Сборник: «Индикаторах образования: 2022». Т. 1. 2022.

Bykasova L.V., Samoilova I.N., Petrushenko S.A. Formation of youth legal culture: intentionality, performativity, media mention. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences // International Scientific Conference «Social and Cultural Transformatios in the Context of Modern Globalism». 2021. pp. 349-356.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Лосев ДВ. Socio-cultural aspects of defragmentation of the national cultural code and their reflection in the educational process. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jun.30];14(1-2):38-45. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1290

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION