Formation of the communicative component of the cadet's digital culture

Authors

  • Polina A. Gagarina Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikot

DOI:

https://doi.org/10.25726/v8712-9500-2669-p

Keywords:

digital culture, digital competence, digital literacy, cadet, educational organization of the Ministry of Internal Affairs of Russia, communication, online course

Abstract

Based on the analysis of fundamental research in the field of digital culture, the article reveals the peculiarities of the formation of the communicative component of the digital culture of cadets of educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia. The research is based on the method of research of scientific works devoted to the issues of communication and digital culture of the student; the method of pedagogical experiment implemented at the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikot on second-year cadets. The formation of the communicative component of the cadet's digital culture is based on a developed and tested online course designed on the basis of interactive pedagogical activity, the principles of humanistic pedagogy, as well as the specifics of the cadet environment.

References

Андреева Г.М. Социальная психология: учеб. пособ. М.: Аспект Пресс, 2016. С. 120-145.

Бархаев Б.П. Педагогическая психология. СПб.: Питер, 2009. С. 448.

Быченко Ю.Г., Чашкин П.А. Формирование информационной культуры курсантов военного института // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2021. №3. С. 25- 29.

Вороничев О.Е. Лексическая стилистика и культура речи. Брянск: Курсив, 2008. 251 с.

Гагарина П.А. Обоснование необходимости формирования цифровой культуры курсантов ведомственных образовательных организаций МВД России (результаты пилотажного исследования) // Прикладная психология и педагогика. 2024. Т. 9. № 1. С. 118-125.

Гнатышина Е.В. Педагогический инструментарий формирования цифровой культуры будущего педагога // Вестник ЮУрГГПУ. 2018. №3. С. 46-54.

Коваленко М.Ю., Коваленко М.А. Теория коммуникации. М.: Юрайт, 2016. 466 с.

Митина Л.М. Система «Наука – образование – профессия» как стратегический ресурс и инновационная реализация развития человеческого капитала в обществе ХХ1 века. Сборник статей «Наука – образование – профессия: системный личностно-развивающий подход» / Под общ. ред. Л.М. Митиной. М.: Издательство «Перо», 2019. 559 с.

Набок О.А. Цифровая культура. Механизмы формирования цифровой культуры // Digital, 2021. №1. 11 с.

Панина Т.С., Вавилова Л.Н. Интерактивное обучение // Образование и наука. 2007. №6. С. 32-41

Солдатова Г.У., Нестик Т.А., Рассказова Е.И., Зотова Е.Ю. Цифровая компетентность подростков и родителей. Результаты всероссийского исследования. М.: Фонд Развития Интернет, 2013. 144 с.

Тонких А.П. Российские образовательные интернет-ресурсы для учителей начальной школы // Начальная школа. 2007. № 1. С. 117-124.

Троянская С.Л. Педагогическая коммуникация: методология, теория и практика. Ижевск: УдГУ, 2011. 148 с.

Ульянова И.В. Методика профессионально-личностной рефлексии студентов – будущих педагогов в условиях образовательного процесса // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 1. С. 22.

Ульянова И.В., Сердюк Н.В., Ярмак К.В. и др. Научная школа «Педагогика смысложизненных ориентаций в системе подготовки кадров для органов внутренних дел России»: актуальные направления. М.: Индивидуальный предприниматель Колупаева Елена Владимировна, 2023. 273 с.

Шкаликов Е.В., Коршунова О.В. Семиотическая модель педагогической коммуникации в цифровой образовательной среде с позиций конвергентной педагогики // Вестник ВятГУ. 2020. №2. С. 50-63.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Гагарина ПА. Formation of the communicative component of the cadet’s digital culture. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jun.30];14(1-2):31-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1289

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION