Analysis of studies on the formation of self-assessment of students in self-regulated learning using a metacognitive strategy (example of educational institutions of the People 's Republic of China)

Authors

  • Li Nannan Southern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/s6474-6653-9142-z

Keywords:

self-regulated learning, self-assessment, students in the People's Republic of China, metacognitive processes, metacognition

Abstract

At the beginning of the 21st century, with the continuous development of learning theories such as constructivism, metacognition and self-learning, the educational community began to pay attention to the processes and methods of teaching students, advocating that students learn to learn. Some assessment researchers have also further combined the learning process with student self-assessment. Within the framework of the developing theory of learning and assessment, self-assessment focuses on improving the quality of learning for students themselves, which translates the formation of students' self-assessmen from a simple form of assessment into a means of facilitating their learning, the essence of which is to direct the student to self-regulated learning. In order to achieve the goals of quality education in China, Chinese education has carried out comprehensive reform, in particular, the study of education assessment has become one of the focuses of research, in recent years, Chinese scientists have also conducted a number of studies on issues such as self-assessment and self-regulated learning. Based on studies of student self-assessment conducted by Chinese and foreign researchers, this article discusses the relationship between self-assessment and self-regulation of learning, metacognition and self-assessment in order to clarify the research nature of student self-assessment, which can serve as some source of inspiration for the scientific realization of student self-assessment.

References

Вэй Ин. Метакогнитивные стратегии и самостоятельное обучение при изучении английского языка // Образование и преподавательские исследования. 2022. № 17. С. 82-85.

Зонг Айдонг. Суть и выход из образовательной оценки // Исследование и обсуждение. 2022. № 04. С. 126-132.

Ли Сяодон, Лю Чунлей. Психология обучающихся на начальной школе / Ли Сяодон, Лю Чунлей. Пекин: издательство народного образования, 2013. 340 c.

Ли Цзин. Обзор исследований самооценки учащихся, указывающих на саморегулируемое обучение // Глобальная перспектива в области образования. 2018. № 08. С. 48-58.

Лонг Баоксин, Чжан Донг, Ли Чжэнсионг. Теоретический путь учебной программы основной грамотности // Теория и практика образования. 2016. № 34. C. 33-40.

Лу Юй Ци. Выращивание и мотивация внутренней мотивации учащихся // Исследование новой учебной программы. 2022. № 33. С. 114-118.

Ни Цзимин, Вэн Хуэйли. Изменения в школьной оценке обучающихся в ключевых областях научного образования / Шанхай: Шанхайское образовательное издательство, 2023. 271 c.

Суй Маньлин, Бас Цзя. Корреляционное исследование способности обучающихся к саморегулированию и академическим эмоциям // Модернизация образования. 2017. № 04. С. 296-299.

Сюй Вэнь. Исследование взаимосвязи между самоходной эффективностью обучения и математической академической успеваемостью учащихся начальной школы // Новая учебная программа. 2021. № 07. С. 61-67.

Центральный Комитет Коммунистической Партии Китая и Государственный Совет КНР. «Общий план углубления реформы оценки образования в новую эпоху». 2020. Режим доступа: URL: https://kyc.snsy.edu.cn/info/1029/2522.htm.

Чен Синхан. Теория самооценки / Чен Синхан. Шанхай: Шанхайское народное издательство, 2011. 579 c.

Чжан Цин, Чжан Сюэ, Чжао Ланьсянь. Проектирование преподавания в классе и оценка качества образования / Чжан Цин, Чжан Сюэ, Чжао Ланьсянь. Чанчунь: Народное издательство Цзилиня, 2022. 129 c.

Шэн Цюньли, Тэн Мэйфань, Шэнь Нин. Стратегия метакогнитивного обучения, виды деятельности и разработка учебной программы / Шэн Цюньли, Тэн Мэйфань, Шэнь Нин. Ханчжоу: Чжэцзянское образовательное издательство, 2022. 116 c.

Юань Донхуа, Гао Ригюанг. Теоретические и эмпирические исследования по саморегуляции / Юань Донхуа, Гао Ригюанг. Наньчан: Издательство Университета Цзянси, 2018. 303 c.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Nannan L. Analysis of studies on the formation of self-assessment of students in self-regulated learning using a metacognitive strategy (example of educational institutions of the People ’s Republic of China). УО [Internet]. 2024 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(1-1):230-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1276

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS