Features of the impact of crisis phenomena on the educational process in modern society

Authors

  • Yuri S. Isachenko Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky
  • Alexey A. Pryadekho Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky
  • Alexander P. Tonkih Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/g3512-2059-4247-b

Keywords:

Education, information, the younger generation, educational impact

Abstract

The process of education and formation of the individual at the present stage of development of society must be considered in the totality of all social processes that are inextricably linked in their mutual existence.The unwillingness or inability of the subjects of social relations to see in the individual the absolute goal of any social interaction activates the initial contradiction between freedom and necessity, which manifests itself externally in a conflict between individuals in a social conflict. It is overcome by a commitment to moral duty and respect for social norms. The secret of orientation to this kind of relationship is quite simple: the modern educational process is a phenomenon of social culture, which can be represented as a process of cultural education or a process of personal inculturation. In modern society, a positive stereotype of school life was formed: the teacher corresponded to the image of the most respected person – for his knowledge, wisdom, kindness and other personal qualities. This was facilitated both by society as a whole (first of all, by state propaganda, in which the teacher was given a dominant role), and by specific teaching staff. People had a clear idea of the purpose of their life and how to achieve it. Moreover, these methods were not reflected by the negative of their achievement on others. The paper analyzes the influence of mass media, cinema, pop music on the state of upbringing of the younger generation, reveals the consequences of the impact of modern media resources on the formation of behavior and self-consciousness of the younger generation in the modern world.

References

Бабкина О.Ю. Кризис воспитания в современном обществе // Актуальные проблемы образования и воспитания в современной России : межвузовский сборник студенческих и аспирантских работ. Вып. 11 / Рос. гос. проф.-пед. ун-т. - Екатеринбург, 2006.

Воронов В.В. Национальные ценности в воспитании и ценности молодежи // Наука и образование. 2013. № 3 (71). С. 65-71.

Герстер П., Нюрнбергер К. Кризис воспитания. Как спасти будущее наших дегей // Отеч. зап. 2004. № 3.

Гусева И.И. Влияние медиакультуры на самореализацию подростков // Среднее профессиональное образование. 2014. № 9. С. 9-13.

Дивногорцева С. Ю. Духовно-нравственное воспитание в теории и опыте православной педагогической культуры. М.: Изд-во ПСТГУ, 2012.

Исаченко Ю.С. Особенности формирования рейтинга предложений трудоустройства в молодежной среде // Роль центров карьеры в реализации «третьей миссии» университетов: Сборник материалов Международной научно-практической конференции (28-29 октября 2020 года), Широкова Л.В. (отв. ред.); Сочинский гос. унив-т, Курск: ЗАО «Университетская книга», 2020. С 34-38.

Исаченко Ю.С., Ковалёва Е.В. Эффективность формирования гражданскопатриотриотического воспитания студентов во внеучебной деятельности // Гражданско-патриотическое воспитание в образовательной организации: проблемы, опыт, перспективы.: Материалы международной научно-практической конференции 16-18 мая 2018г. Брянск: РИСО БГУ, 2018.- С.62-64.

Левицкая А.А. Ваш ребенок и реклама. М.: МОО «Информация для всех», 2011. 98с.

Макаренко А.С. Методы воспитания. Соч., Т. V. С. 116.

Прядехо А.А., Исаченко Ю.С., Тонких А.П. Базовые понятия педагогической инноватики. В сборнике: Университет на пути к новому качеству науки и образования. Национальная научно-практическая конференция с международным участием. Брянск, 2020. C. 156-163. https://brgu.ru/science/publikatsii/sborniki-trudov/.

Радченко Л.Е. Роль рекламы в сохранении и укреплении психологического здоровья ребёнка. // Материалы Афанасьевских чтений. 2016. № 2 (15). С. 154- 160.

Серкова Е. И., Исаченко Ю. С. Место классической живописи в подготовке педагога профессионального обучения (профиль ДПИ и дизайн)//«Актуальные проблемы художественного образования»: Материалы международной научно-практической конференции 6-7 июня 2019 г. Брянск: РИСО БГУ, 2019. С.90-94.

Тонких А.П. Реализация концепции социальной мобильности будущих учителей начальных классов // Управление образованием: теория и практика. 2021. №2 (42) С. 48-63.

Щеулова Е.А., Николаева А.Е. Духовно-нравственное воспитание современной молодежи как основа формирования и развития личности // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 12 (68). С. 1204-1207.

Tonkikh A.P., Danilova T.V., Pryadekho A.A. Economic and legal regulation of educational processes in the field of natural sciences and humanities // Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2018. Т. 9. № 7. С. 2454-2461.

Published

2021-08-15

How to Cite

1.
Исаченко ЮС, Прядехо АА, Тонких АП. Features of the impact of crisis phenomena on the educational process in modern society. УО [Internet]. 2021Aug.15 [cited 2024Jun.30];11(4):64-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/127