Creation of an information and educational environment at the level of higher professional education

Authors

  • Denis S. Katkov Moscow Financial and Industrial University "Synergy"

DOI:

https://doi.org/10.25726/t8611-4934-5400-z

Keywords:

information and educational environment, IOS, digitalization of education, Google services

Abstract

The article describes the experience of creating an information and educational environment at the level of higher professional education through the use of Google services. The study is devoted to a comprehensive analysis of the information and educational environment, its conceptual basis, structural components and organizational prerequisites necessary for its effective implementation. The research methodology integrates complex analysis, combining qualitative and quantitative approaches to studying the multifaceted dimensions of the created information and educational environment. By delving into the conceptual framework, the study aims to identify the theoretical framework that guides the design and functionality of educational environments. At the same time, an in-depth study of structural components is carried out, elucidating the interactions between various elements, which contributes to a holistic understanding of the educational ecosystem. A systematic study of institutional infrastructure, administrative policies and pedagogical strategies contributes to the smooth integration of Google services into the educational environment of higher professional education. The study also examines the dynamics of collaboration between teachers, educational system administrators, and students, highlighting the importance of a synergistic approach in optimizing the educational experience. The findings of this study contribute to the emerging field of educational technology by offering insight into the design, implementation, and optimization of information and learning environments within higher education. The study advances our understanding of the complex relationship between technology, education and organizational dynamics, paving the way for future innovation in higher education.

References

Алекперов И.Д., Баланкина Е.С., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Кулешова Ю.Д., Усачева Т.В. Формирование профессиональных компетенций студентов в электронной информационно-образовательной среде вуза // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3. C. 10-22.

Баланкина Е.С., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Осипова М.Ю. Моделирование информационно-образовательной среды профессиональной подготовки студентов средствами курса «Дискретная математика». Сборник научных статей по материалам V Международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы и перспективы развития радиотехнических и инфокоммуникационных систем» («Радиоинфоком-2021»). М.: Российский технологический университет, 2021. 812 с.

Ветренко Е.А., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Каменских Л.В., Ляшенко В.С., Усачева Т.В. Дифференцированное обучение математическому анализу в высшем учебном заведении при использовании возможностей системы дистанционного обучения Moodle // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 12. C. 154-162.

Высоцкая П.А., Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю., Кулешова Ю.Д., Осипова М.Ю., Самосудова Л.В. Рабочие модели обучения профессорско-преподавательского состава высших учебных заведений цифровым навыкам // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 4. C. 180-191.

Гурниковский А.И., Гурниковская Р.Ю. Информационно-образовательная среда как фактор повышения качества математической подготовки студентов технического вуза // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 2. C. 17-23.

Гурниковская Р.Ю. Информационно-образовательная среда общенаучной подготовки студентов гуманитарных специальностей: диссертация канд. пед. наук: 13.00.08. Ростов-на-Дону, 2006. 230 с.

Роберт И.В. Дидактика эпохи цифровых информационных технологий // Профессиональное образование. Столица. 2019. № 3. С. 16-26.

Стратегия цифровой трансформации отрасли науки и высшего образования, утвержденной 14 июля 2021 г. Министерством науки и высшего образования РФ. URL: https://minobrnauki.gov.ru/documents/?ELEMENT_ID=36749

Тонких А.П. Российские образовательные интернет-ресурсы для учителей начальной школы // Начальная школа. 2007. № 1. С. 117-124.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Katkov DS. Creation of an information and educational environment at the level of higher professional education. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(12-1):45-54. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1229

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS

Most read articles by the same author(s)