Formation of initial skills in project activities among future physics teachers at a workshop

Authors

  • Yulia N. Radachinskaya Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
  • Svetlana S. Muchkaeva Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
  • Tatyana B. Goldvarg Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov

DOI:

https://doi.org/10.25726/e4428-8084-6874-j

Keywords:

physics education, experiment planning, mathematical statistics, project activities

Abstract

The preparation of a physics teacher includes a very wide range of skills related to understanding the subject, the ability to solve problems of various levels of complexity, plan and perform a laboratory experiment. The latter presupposes fluency in the basic concepts of mathematical statistics for critical evaluation of data, which can also be used in the formation of skills students' project activities. In order to prepare a student for independent or group work on a project, it is necessary, already in the junior years, to teach him to formulate an educational task, draw up an implementation plan and analyze the results obtained. This entire cycle is most effectively implemented with the involvement of several disciplines. This article discusses the introduction of elements of mathematical statistics at all stages of experimentation in laboratory classes in mechanics, which makes the study of both disciplines more motivated, and also allows you to develop skills in project activities. The student looks for the optimal strategy, selects the most important and participates in the work of the team, while at the same time focusing on information that is interesting or potentially useful for the phenomenon being studied. A special place is occupied by the choice of equipment to solve the task.

References

Беговщиц В.Н., Колинько К.А., Mиaтoв О.Л., Храбров А.Н. Использование метода линейной регрессии для обработки данных нестационарного аэродинамического эксперимента // Ученые записки Центральный аэрогидродинамический институт им. профессора Н.Е. Жуковского. 1996. №3-4. С. 30-37.

Глотова Е.Е. Требования работодателей к выпускникам вузов: компетентностный подход // Человек и образование. 2014. №4 (41). С. 185-187.

Гольдварг Т.Б., Радачинская Ю.Н. Элементы дисперсионного анализа в физическом практикуме // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 11 (57). С. 179-184.

Данчук И.И. Роль проектного обучения в подготовке выпускников современного вуза // Педагогический журнал. 2018. Т. 8. № 5А. С. 101-108.

Краснов А.Ю., Статистические методы в инженерных исследованиях. СПб: Университет точной механики и оптики, 2022. 119 с.

Митин И.В., Русаков В.С. Анализ и обработка экспериментальных данных: Учебно-методическое пособие для студентов младших курсов. М.: Физический Факультет. Московский государственный университет. 1998. 44 с.

Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования 44.03.01. 2018. № 121. 12 с. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440301_B_3_15062021.pdf

Тонких А.П. Проектная деятельность в курсе обучения математике будущего учителя начальных классов: компетентностный подход // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 2(32). С. 286-292.

Трофимова Е.А., Кисляк Н.В., Гилёв Д.В. Теория вероятностей и математическая статистика: учеб. Пособие. Федер. ун-т. Екатеринбург. Изд-во Урал. 2018. 160 с.

Фоминых С.О. Особенности организации проектной деятельности будущих учителей физики в условиях технопарка // Казанский педагогический журнал. 2023. №1 (156). С. 76-82.

Харитонова А.А., Ипкаева Л.А., Мишина А.А. Методика проектно-исследовательской деятельности учащихся на уроках физики // Russian Journal of Education and Psychology. 2018. №3. С. 127-139.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Радачинская ЮН, Мучкаева СС, Гольдварг ТБ. Formation of initial skills in project activities among future physics teachers at a workshop. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-1):11-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1225

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION