Innovative technologies for teaching sports disciplines

Authors

  • Yuri A. Kubasov Moscow State University of Sports and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.25726/f7479-3597-8837-x

Keywords:

innovative technologies, sports teaching, physical education, universities

Abstract

Introduction. The low level of use of innovative technologies in physical education teaching in Russian universities requires a comprehensive analytical study in order to develop effective approaches to its improvement. The purpose of this empirical study was to comprehensively assess the degree of introduction into the educational process of such promising areas as virtual and augmented reality, mobile applications, the Internet of Things, based on a survey of 75 physical education teachers from 15 leading universities in Russia. Materials and methods. As a theoretical basis, the scientific foundation on the problems of digitalization of higher education and innovative approaches in the field of physical culture and sports activities was analyzed in detail. A questionnaire was developed that includes questions about the scope and forms of use of digital educational resources. The sample consisted of 75 teachers from 15 leading universities in different regions of Russia with annual budget funding of over 500 million rubles. The data were statistically processed in Microsoft Excel with the calculation of absolute and relative numbers, ranking, and the construction of histograms and diagrams. Results. Quantitative analysis revealed that only 12% of the surveyed teachers actively use digital educational resources. The vast majority of respondents do not have access to modern innovative technologies. The share of VR/AR involvement in the educational process was only 2.7%, and mobile applications - 8%. The inverse dependence of the use of digital solutions on the age (-0.21) and work experience (-0.35) of teachers was revealed, as well as a direct relationship with the amount of funding for universities (0.41) and the level of material and technical equipment.

References

Акишин Б.А., Юсупов Р.А., Галимова Э.В. Особенности реализации учебного процесса по физической культуре как элективной дисциплины // Актуальные проблемы физической культуры, спорта и туризма, 2018. С. 50-53.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Сидорина М.С. Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Бегиашвили А. Как студенты переживают дистанционное обучение. Истории наших пользователей после недели удаленки // Интернет. 2020. URL: https://tjournal.ru/internet/153895-kak-studenty-perezhivayut-distancionnoe-obuchenie-istorii-nashih-polzovateley-posle-nedeli-udalenki

Володченко В.С., Ланцова Д.С., Миронова Т.А. Понятие и классификация информационных технологий // Достижения науки и образования. 2020. № 12 (66). C. 41-43.

Головицына М.В. Информационные технологии в экономике: учебное пособие. 3-е изд. Саратов: Интернет-Университет Информационных Технологий. 2020. 589 c.

Иванов В.Д. Самостоятельные занятия физической культурой как основа активной жизнедеятельности студента // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2021. Т. 6, № 1. С. 36-44.

Ковчур С.А. Подготовка студентов педагогических специальностей к применению дистанционной технологии обучения в будущей профессиональной деятельности // Гаудеамус. 2020. Т. 19. № 2(44). C. 42-50.

Красовская Л.В., Исабекова Т.И. Использование информационных технологий в образовании // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2017. № 4. (14). С. 29-36. URL: https://doi.org/10.18413/2313-8971-2017-3-4-29-36

Моисеева Л.В., Бордовский П.Г., Айзятуллова Г.Р., Жукова В.И. Преподавание спортивно-педагогических дисциплин с применением дистанционных образовательных технологий в период пандемии // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2021. Т. 6, № 3. С. 7-12.

Пестряева Л.Ш. Эффективность применения ориентировочных карт-инструкций в изучении легкоатлетических упражнений // Актуальные проблемы физической культуры и спорта в современных социально-экономических условиях: материалы межд. науч.-практ. конф. Чебоксары, 2017. С. 46-50.

Пирайнен Е.В., Цареаа Х.И. Дистанционное образование как инновационная форма высшего образования // Кьфарма/й. Коммуникация-Общество. 2016.Т. 1. С. 133-136.

Руднева Т.И. Педагогическая деятельность в современном социальном контексте // Вестник Самарского государственного университета. 2015. № 7 (129). C. 191-195.

Рыбачук Н.А. Эффективность онлайн-обучения по дисциплине «Физическая культура и спорт» // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т. 5, №3. С. 7-14.

Садулаева Б.С., Абдуллаев Д.А. Пути повышения эффективности обучения будущих учителей использованию информационных технологий // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70). C. 313-314.

Сорокопуд Ю.В., Козьяков Р.В., Матюгин Н.Е., Амчиславская Е.Ю. Гибкость мышления как востребованный «мягкий навык» (soft skills) современных специалистов // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85). С. 400-402.

Степанова Л.Н., Зеер Э.Ф. Soft skills как предикторы жизненного самоосуществления студентов // Образование и наука. 2019 Т. 21, № 8. С. 65-89.

Чимитдоржина Б.Б. Роль гуманитарных дисциплин в профессиональном образовании. Современные механизмы повышения качества профессионального образования: сборник статей участников образовательного форума. Чита. 2020. 62-63 с.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Kubasov YA. Innovative technologies for teaching sports disciplines. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(12-2):179-85. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1214

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY