The main approaches to the formation of the communicative competence of students of humanities in foreign language classes

Authors

  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University
  • Elina S. Idrazova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/y2738-0064-3824-c

Keywords:

communicative competence, students of humanities, approaches to formation, teaching a foreign language

Abstract

One of the most relevant areas of professional training for students of humanities is the formation of their communicative competence in foreign language classes. The purpose of this article is to theoretically examine and compare the main methodological approaches to the organization of the educational process in order to develop the specified competence of future specialists in the humanities. Within the framework of the material presented in the article, two main approaches to the formation of students' communicative competence are considered. The first approach involves the use of traditional methods of teaching a foreign language based on the students' assimilation of theoretical knowledge about a foreign language. The second approach is based on the implementation of the principles of communicative teaching of a foreign language and involves the organization of the educational process through setting practical tasks for students to interact in a foreign language. The results of a comparative analysis of the effectiveness of these approaches have shown the advantages of a communicative approach based on the formation of students' skills in conducting dialogues and polylogues in a foreign language. Within the framework of this approach, a methodology was proposed that includes role-playing games, discussions, and business games using a foreign language. The experimental implementation of the developed methodology made it possible to achieve a higher level of formation of students' communicative competence in comparison with traditional forms of education.

References

Байдикова Т.В. Предметное содержание обучения иностранному языку в профессиональной сфере студентов направления подготовки «Агроинженерия» на основе интегрированного предметно-языкового обучения // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2020. Т. 25. № 184. С. 65-74. URL: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-25-184-65-74, https://elibrary.ru/vupcfh

Гасаненко Е.А. Перспективы глобальной гуманитаризации высшего образования // Современные проблемы и перспективы развития науки, техники и образования. Материалы I Национальной научно-практической конференции, Магнитогорск: Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова, 2020. С. 168-171.

Залавина Т.Ю. Значимость развития цифровых навыков и цифровых образовательных технологий при обучении аудированию // В сборнике: Художественное произведение в современной культуре: творчество - исполнительство-гуманитарное знание. Сборник статей и материалов. Составитель А.С. Макурина. Челябинск, 2020. С. 263-267.

Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

Коваль О.И. Обучение профессиональному иностранному языку магистрантов в техническом вузе // Совершенствование методики преподавания в техническом вузе. Сборник научных трудов по материалам Всероссийской научно-методической конференции. Отв. редактор О.Р. Дорняк. Воронеж, 2021. С. 50-53

Колесников А.А. Профориентационное направление в обучении иностранным языкам // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2018. № 4. С. 176187. URL: https://elibrary.ru/ypgyzn

Колесников А.А. Профориентационное обучение как особое направление в интегрированном языковом образовании // Иностранные языки в школе. 2021. № 5. С. 40-48. URL: https://elibrary.ru/jhmrgv

Колесникова И.А. Коммуникативная деятельность педагога: учеб. пособ. Москва: Издательский центр «Академия», 2007. 336 с.

Красильникова Е.В. Иноязычная коммуникативная компетенция в исследованиях отечественных и зарубежных ученых // Ярославский педагогический вестник. 2009. № 58. С. 179-184.

Мамонтова Н.Ю. Педагогические условия формирования универсальной коммуникативной компетенции студентов нелингвистических вузов при обучении иностранным языкам по ФГОС 3++ // Вестн. Кемеров. гос. ун-та культуры и искусств. 2020. № 51. С. 221-231.

Пахомова О.В. Игровые технологии в процессе обучения иностранному языку студентов не профильных направлений // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2021. Т. 4. № S (82). С. 62-64.

Поляков О.Г., Белоусов А.С. Элективный курс на иностранном языке и профессиональная ориентация учащихся старших классов (на примере гуманитарного профиля) // Иностранные языки в школе. 2021. № 5. С. 64-71. URL: https://elibrary.ru/rpbtmi

Соловьева О.Б. Предметно-языковое интегрированное обучение в неязыковом вузе: за и против // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2020. Т. 3. № 8. С. 136- 138.

Степанова А.С. Цифровое обучение на современном этапе: вызовы и последствия // Русский язык и культура в международном образовательном пространстве. Сборник материалов Международной научно-практической конференции. Иваново, 2021. С. 183-189

Сысоев П.В. Подготовка педагогических кадров к реализации предметно-языкового интегрированного обучения в вузе // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 5. С. 21-31. URL: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-5-21-31, https://elibrary.ru/ujvtqz

Токмакова Ю.В. Предметное содержание обучения английскому языку студентов направления подготовки «Технология производства и переработки сельскохозяйственной продукции» // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 183. С. 35-44. URL: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-183-35-44, https://elibrary.ru/maqpxk

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Usmanov TI, Idrazova ES. The main approaches to the formation of the communicative competence of students of humanities in foreign language classes. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(12-2):66-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1201

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION