Integration of traditional and modern approaches in saxophone teaching: opportunities and problems of modern music education in Russian universities

Authors

  • Yu Tianfu Russian State Pedagogical University A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/q9467-7483-3247-p

Keywords:

saxophone training, music education, traditional methods, modern technologies, integration, digital instruments, Russia, higher musical education

Abstract

In the era of rapid development of digital technologies and globalization, the transformation of music education, in particular saxophone playing, is becoming an urgent task for higher educational institutions in Russia. Traditional teaching methods, focusing on classical approaches to performance and music theory, enter into a dialogue with innovative pedagogical strategies that include the use of digital technologies and modern musical practices. Materials and methods. The study is based on an analysis of saxophone education programs at leading Russian music universities, including the Moscow Conservatory and the St. Petersburg Academy of Arts. More than 150 curricula were analyzed, as well as interviews with 30 teachers and 100 students were conducted. The study includes both qualitative and quantitative data analysis. Results. The study showed that 78% of saxophone teachers use traditional teaching methods, while 22% already integrate modern technologies into their teaching practice. An analysis of student reviews revealed that 65% of students express a desire to use digital tools more in teaching. Examples of successful integration include the use of specialized programs for the development of musical parts and interactive applications for self-study.

References

Агарагимова В.К., Абдулаев М.А., Амамбаева Н.С., Амчиславская Е.Ю. Подготовка студентов бакалавриата, магистратуры, аспирантуры к осуществлению будущей профессиональной деятельности на основе современных социокультурных реалий. Москва, 2021. 166 с.

Гончарова Н.А., Швецова В.М. Языковая личность в аспекте диалога культур: проблема восприятия языкового знака // Экология языка и речи. Материалы IX Международной научной конференции, посвященной 90-летию со дня рождения заслуженного работника высшей школы РФ, доктора филологических наук, профессора Нины Георгиевны Блохиной. Тамбов, 2021. С. 34-37.

Гусева Н.В. Применение информационных технологий в процессе диагностики обучения иностранному языку курсантов военных вузов // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80). С. 189-191.

Дмитриева Е.Н., Оберемко О.Г Подготовка преподавателя иностранного языка в русле культурологической парадигмы // Язык и культура. 2018. № 55. С. 182-197.

Колесова О.В., Тивикова С.К., Фокина Е.И. Реализация коммуникативно-деятельностного подхода к развитию речи учащихся // Перспективы Науки и Образования. 2018. № 3 (33). С. 226-231.

Медведев А.В., Гончарова Н.А. Теоретические аспекты формирования лингвистической компетенции студентов СПО (на материале профессионально-направленной лексики иностранного языка) // Сб.: Преподаватель высшей школы: традиции, проблемы, перспективы: материалы XI Всероссийской научно-практической Internet-конференции (с международным участием), 2020. С. 58-62.

Мухортова Я.А., Гончарова Н.А., Кретинина Г.В. Участие в диалоге культур как фактор сформированности социокультурной компетенции обучающихся // Наука и Образование. 2020. Т. 3. № 4. С. 190.

Оскольская И.А. Современные методики преподавания иностранного языка в вузе: комплексный подход в обучении // Современное педагогическое образование. 2020. № 6. С. 22-28.

Ростовцева П.П., Гусева Н.В. Развитие творческого потенциала будущих экономистов с помощью современных технологий // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 316-318.

Соколова Н.И. Анализ использования открытых электронных ресурсов в преподавании иностранного языка у студентов экономических специальностей вуза // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 245-247.

Соколова Н.И. Цифровые ресурсы для организации дистанционного обучения английскому языку. Дистанционное обучение: актуальные вопросы: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции. Чебоксары. 2020. 80-83 с.

Тарева Е.Г Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. С. 302-320.

Хованская Е.А. Системно-деятельностный подход в контексте модернизации российского образования // Вестник удмуртского университета. 2018. Т. 28, Выпуск 2. С. 257-260.

Шелякин А.В. Повышение эффективности преподавания иностранных языков в условиях глобализации и цифровизации обучающего пространства // Евразийский гуманитарный журнал. 2022. № 1. С. 91-96.

Элбоева Г.Б., Бахромова Г.Ж. Коммуникативный подход в обучении неродному языку // Вестник науки и образования. 2020. № 10 (88). Ч. 3. С. 43 - 45.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Тяньфу Ю. Integration of traditional and modern approaches in saxophone teaching: opportunities and problems of modern music education in Russian universities. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jul.1];13(11-2):251-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1192

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS