The impact of modern technologies on the structure and content of professional training for railway transport

Authors

  • Natalya N. Mazko Samara State Transport University
  • Nelly K. Varlamova Samara State Transport University

DOI:

https://doi.org/10.25726/n4930-7998-6977-j

Keywords:

distance learning, personnel retraining, railway industry, Russia, MIIT, educational technologies, interactive learning, professional development, digitalization of education

Abstract

In the last decade, under the influence of globalization and technological progress, the educational landscape in Russia has undergone significant transformations. The sphere of the railway industry is no exception, where updating the system of training and retraining of personnel, especially through remote methods, becomes a priority task. This process is reflected in the development and implementation of innovative educational technologies that can provide high-quality and effective learning. Distance learning plays a special role in this, providing flexible and scalable opportunities for professional development of personnel in the railway industry. Materials and methods. The research is based on an analysis of educational programs and courses offered by leading Russian universities specializing in railway transport, in particular MIIT (Moscow State University of Railway Engineering). The structure and content of distance learning programs, the use of digital platforms and tools, as well as methods for evaluating the effectiveness of training are considered. Statistical data are analyzed, including the number of students, the percentage of successful completion of courses, and the dynamics of the demand for specializations in the railway industry. Results. The study revealed that MIIT's distance education programs cover more than 2,000 students annually, with an increase of 15-20% over the past five years. Special attention is paid to modular courses that allow students to form individual educational trajectories. The use of interactive technologies, such as virtual laboratories and simulators, has shown an increase in the level of material assimilation by 30% compared to traditional teaching methods. It was noted that more than 60% of graduates of distance learning programs successfully find employment in the railway industry during the first year after graduation.

References

Баева Л.В., Храпов С.А., Ажмухамедов И.М. Цифровой поворот в российском образовании: от проблем к возможностям // Ценности и смыслы. 2020. № 5 (69). С. 28-44

Бжиская Ю.В., Медведева О.В. К вопросу о международном сотрудничестве в сфере железнодорожного транспорта посредством иностранного языка. // «Транспорт, наука, образование. Гуманитарные и технические науки». 2021. С. 42-46.

Греков Ю.А., Плеханова Е.В. Физическая готовность студентов при отборе в военный учебный центр Российский университет транспорта. Актуальные проблемы развития и совершенствования системы физического воспитания для подготовки специалистов в транспортной отрасли: Сборник материалов III Международной научно-практической конференции, посвящённой 90-летию кафедры «Физическая культура и спорт». Москва: Российский университет транспорта. 2021. 53- 58 с.

Данилова Т.В., Еловикова Д.А., Моспанова Н.Ю. Развитие инновационных форм обучения с совмещением дистантных форм в высших учебных заведениях // Вопросы истории. 2023. № 8-1. С. 230-239.

Замчевская Е.С., Коруковец А.П., Кутергин Н.Б. Сравнительный анализ сдачи физической подготовки студентов при поступлении в Военный учебный центр Белгородский государственный технологический университет им. В.Г. Шухова // Известия Тульского государственного университета. Физическая культура. Спорт. 2021. № 6. С. 50-57. DOI 10.24412/2305-8404-2021-6-50-57.

Исаева Т.Е. Компетенции и «электронная» педагогическая культура преподавателя высшей школы в постпандемическом мире // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 6. С. 80-96. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-6-80-96.

Маруневич О.В., Симонова О.Б. Особенности применения электронных кейсов при обучении иностранному языку студентов юридических и экономических специальностей: методический и педагогический аспекты // Самарский научный вестник. 2021. Т. 10. № 2. С. 281-285. DOI 10.17816/snv2021102310.

Мироненко Е.Н., Мироненко Ю.А. Особенности физического воспитания студентов технического вуза. Физическая культура и спорт в жизни студенческой молодёжи: Материалы 5-й Международной научно-практической конференции. Омск: Омский государственный технический университет. 2019. 177-180 с.

Носкова А.В., Голоухова Д.В., Проскурина А.С., Нгуен Т.Х. Цифровизация образовательной среды: оценки студентами России и Вьетнама рисков дистанционного обучения // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 1. С. 156-167. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-1-156-167.

Сенашенко В.С. Особенности реформирования отечественной аспирантуры как предмет дискуссии // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 3. С. 58-73. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-3-58-73.

Сибгатулина Ф.Р. Формирование физической культуры личности в студенческие годы. Психология, педагогика, языкознание: новые векторы развития: Материалы XVIII Всероссийской научно- практической конференции. Ростов-на-Дону: Общество с ограниченной ответственностью "Ставропольское издательство "Параграф". 2022. 131-132 с.

Черкасова Л.Н., Бжиская Ю.В. Английский язык как иностранный для обучающихся специалитета гуманитарных и технических направлений подготовки. Семестр 3: учебно-методическое пособие. Ростовский государственный университет путей сообщения. 2021. 95 с.

Черкасова Л.Н., Гампарцумов А.С. Специфика систем образования России и Китая в рамках мировой цифровизации // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2020. № 3(46). С. 81-87.

Черкасова М.Н., Тактарова А.В. Формирование цифровых коммуникативных иноязычных компетенций: реальность и перспективы (на примере преподавания иностранного языка в техническом вузе) // Труды 19-й Международной научно-практической конференции «Преподаватель высшей школы в XXI веке». Сборник 19. Ростов. гос. ун-т путей сообщения. 2022. С. 209-216.

Шарина Е.П., Шумская О.О., Дубин А.И. Повышение физической подготовленности морских курсантов, поступающих в военный учебный центр. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2023. № 5 (219). 464-466.

Шефиева Э.Ш., Исаева Т.Е. Использование искусственного интеллекта в образовательном процессе высших учебных заведений (на примере обучения иностранным языкам) // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 10 (78). С. 84-89.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Mazko NN, Varlamova NK. The impact of modern technologies on the structure and content of professional training for railway transport. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):93-101. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1173

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE