The use of art technologies in higher education institutions: analysis and prospects
DOI:
https://doi.org/10.25726/g7051-9240-1724-lKeywords:
art pedagogy, creative activity, higher education, adequate self-esteem, creative thinking, art technologies, innovative teaching methodsAbstract
The article is devoted to the problem of using art technologies in higher educational institutions. The main objective of the study is to study various art technologies used in the educational environment of universities. Art pedagogy offers innovative teaching methods based on the use of art and creative activity. The author systematizes existing research in this area, evaluates the effectiveness of the use of art technologies and considers their prospects in the educational process of higher educational institutions. Art technologies proposed by researchers: theatrical and gaming technologies, audiovisual technologies, visual technologies, working with texts, the use of visual plastic means, music, drama, movement, dance, acting out scenes, situations modeling various aspects of professional activity, etc. are of particular importance in the educational process and solve a number of the following problems: the formation of interest in learning, social adaptation in the educational process, the development of an emotional and value environment, creative thinking, regulatory and communication skills, imagination and perception, adequate self-esteem, etc. The practical significance of the use of art - technologies in higher education lies in their ability to be effectively used in higher educational institutions and other fields of activity. The use of these technologies makes it possible to diversify the educational process, make it more interesting, become attractive to students, thereby forming professionals in various fields of the future. It is important to note that art technologies can be successfully applied not only in the educational sphere, but also in medicine, psychology, culture, etc.
References
Володина К.А. Арт-технологии и образовательный процесс в вузе // Экстрабилити как феномен инклюзивной культуры: Дизайн инклюзивного взаимодействия: сборник статей IV Международной научно-практической конференции. Издательский дом «Ажур»: Екатеринбург, 2022. С. 33-37.
Егорова И.А. Сфера и возможности применения арт-технологий в обучении // Вестник Таганрогский институт управления и экономики. 2008. №1. С. 5.
Кунгурова И.М., Воронина Е.В., Долженко С.Г. Арт-технологии в формировании инновационной педагогической деятельности у студентов (на примере преподавания дисциплины «Технологии и методики обучения иностранным языкам») // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ» 2014. № 6. С. 11. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/31PVN614.pdf DOI: 10.15862/31PVN614
Киселева А.В. Арт-технологии как инновационный подход к самостоятельной работе студентов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 10 (64). Ч. 1. C. 190-193. ISSN 1997-2911. URL: www.gramota.net/materials/2/2016/10-1/
Неретина Т.Г. Использование арт-педагогической технологии «Мое имя» в образовательной практике // ЦИТИСЭ. 2023. № 4 (38). С. 108–116.
Раменских Е.А. Специфика творческой деятельности студентов в классическом университете // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2011. С. 313- 318.
Раменских Е.А. Артпедагогика как платформа для развития творческих способностей студентов в образовательном пространстве вуза // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2011. С. 309-313.
Светоносова Л.Г. Арт-технологии как средство формирования педагогической культуры будущего учителя // Интернет-журнал «Мир науки». 2016. Т. 4. № 3. С. 11. URL: http://mir-nauki.com/PDF/48PDMN316.pdf
Холодова М.В. Арт-технологии в образовании: история, теория и практика // Педагог-исследователь: взгляд в будущее: электронное издание: материалы XII научно-практической конференции студентов и преподавателей (Красноярский педагогический колледж №1 им. М. Горького. 2020. С.113-118.
Яцковская И.Ф., Бегидова С.Н. Средства артпедагогики как ресурсный потенциал в профилактике эмоционального выгорания обучающихся // Искусство и образование. 2023. № 4. С. 136–143.